Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

Rekommendera Poster

Motorn till mitt ankarspel gav upp i somras. Egentligen är det kontakten till motorn där "utkabelns plus" har lossnat från motorn. Sannolikt en lödning eller att den dragits så hårt att den nästan gick av vid montering.

Hur som helst, jag tänkte försöka renovera (löda fast kontakten igen) eller köpa enbart motorn. Tänkte samtidigt bygga om till fritt fall, men jag har ingen aning om hur det fungerar när det finns från fabrik.

Är det så att det sker en elektrisk frikoppling av själva drivhjulet så att det snurrar fritt, ungefär som tvärtom kopplingen till en ac pump på en bilmotor? Eller är det ett tidrelä som håller "utströmmen" på i ett antal sekunder?

Jag funderar på den senare varianten, men är väldigt intresserad av att höra synpunkter och tips innan jag gör något. Båten är rätt känslig för sidvind så jag vill helst bara släppa ankaret och inte tänka mer på det en stund. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för ankarspel? Normalt så fungerar frifall för lina så att linhjulet delar på sig (gängad konstruktion) när det går baklänges. Det tar några varv innan det är tillräckligt delat. Sedan när ankaret skall upp gängar linhjulet ihop sig igen när det körs åt andra hållet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här ser du lite grann hur det är tänkt. Ca 30 sekunder in i filmen ser du hur det delar på sig och sedan går ihop vid vändning. Dock funkar inte detta riktigt på hans spel, därför har han lagt ut den på tuben....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Kane:

Här ser du lite grann hur det är tänkt. Ca 30 sekunder in i filmen ser du hur det delar på sig och sedan går ihop vid vändning. Dock funkar inte detta riktigt på hans spel, därför har han lagt ut den på tuben....

Anledningen till att detta inte fungerar som det är tänkt, på filmen, är att frittfallfunktionen är satt ur spel.

På det yttre hjulet ser man tydligt en liten tapp som är intryckt, det skall den inte vara. På utsidan av hjulet ser man en annan tapp, eller en liten knapp, denna skall man dra ut och då ploppar tappen upp och bromsar/gängar av det yttre hjulet när det går baklänges.

Detta är ett Lewmar ProFish, det är inte direkt världens bästa ankarspel. Lewmar LX1 är betydligt bättre och har en stabilare funktion. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Kane:

Vad är det för ankarspel? Normalt så fungerar frifall för lina så att linhjulet delar på sig (gängad konstruktion) när det går baklänges. Det tar några varv innan det är tillräckligt delat. Sedan när ankaret skall upp gängar linhjulet ihop sig igen när det körs åt andra hållet.

Ankarspelet är ett Lofrans med ett antal år på nacken, kätting 40m så det hörs när det går ut. Funderar på att byta mot ett med blyad lina som jag hade på förra båten, med fritt fall. Men det känns som pengar i sjön när resten fungerar och en motor lär gå att få kring 2000:-. Vet inte riktigt vad jag ska välja, byta allt eller försöka med en egen lösning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...