Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
joelfrodin

Kyl/konserveringsproblem ad41b

Rekommendera Poster

Skulle konservera mina motorer, första var inga problem. Spolmuff och slang med dunk som står breve. När jag startade den andra noterade jag att det inte spruta lika mycket sjövatten först, tänkte att det runnit ur. Men den vägrade suga i sig glykol, impellerhuset blev varmt. Prövade att fylla filter huset men det mesta rinner undan ner i impellerhuset. Men jag noterade att det rinner inte undan filter huset in i systemet, det gör det på andra motorn, släppte locket på värmeväxlare och där stod det sjövatten i ena slangen. 

 

Var tvungen att avbryta men frågan är vart jag ska börja är det stopp i systemet eller är impeller dålig? Inge konstigt med tempen vid upptagning för 2 veckor sedan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, gummi-impellern verkar ha slitits sönder rent överjäkligt rejält! 😯

Tyvärr kan gummibitar från trasiga impellrar stoppa kylvattnets flödesväg - då naturligtvis vid tillfällen då motorkraften behövs som bäst, detta enligt LAD (Lagen om Alltings Djävlighet).

Så för att återställa tillit/trygghet att motorn är pålitlig ´när den behövs som bäst´ är det lämpligt att rensa kylkanalerna.
    För att vara säker på att ingen resterande bit av impellern fortfarande finns i kylkanalerna så finns trixet att försöka pussla ihop den alltefter nya bitar hittas. För först när alla pusselbitar återfunnits så kan man vara säker på att inga potentiellt katastrofbringande smulor kan blockera flödet. Kort sagt återställa den tillit/trygghet som en pålitlig motor innebär.

Kanske vi här på forumet kan vara behjälpliga i den smuljakten, ha tips angående AD41:ans kylkanaler och hur man bekvämast rensar?
Även ha teorier hur fasicken impellern söndrats så fullständigt??


Bildkälla fig 2

.

impeller.totalpaj.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...