reva 53 Postad 10 September , 2019 49 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson: Akterstagets primära uppgift på din typ av rigg är att trimma mastkurvan. Det är det man är van vid ju. Jag tror inte att masten trillar utan akterstag, men mastkurvan med storen max revad lär ju inte bli optimal för just de situationerna... Barduner är en jättebra idé! De stör inte det minsta när de inte används och borde vara till stor nytta för att ge det lilla extra om behovet uppstår! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 166 Postad 10 September , 2019 11 timmar sedan skrev reva: Du har helt rätt i att det är stort nog. Jag fick mig bara en påminnelse om att krafterna inte ökar/minskar linjärt när man byter storlek på båt. Tågvirke och segel känns som windsurfingstorlek. Eller om jag bara minns fel.. det var 15 år sedan jag seglade och då var det en cumulus som väl väger som fyra 57:or. Men något som känns tveksamt är att riggen har originalkonstruktionen utan akterstag. Det kan väl inte vara en slump att många åtminstone har hängt dit en wire till akterpulpit? Jag har akterstag på min i form av dyneema hela vägen och med 16/1 i utväxling vill jag minnas det är. Då jag har en rejält tilltagen gennaker på 30 m2 så känns det säkrare med ett akterstag som förhindrar framfall av masten om det skulle skita sig ordentligt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
reva 53 Postad 10 September , 2019 11 minuter sedan skrev pseudonym: Då jag har en rejält tilltagen gennaker på 30 m2 så känns det säkrare med ett akterstag Det förstår jag... det måste gå undan av helvete också! Jag har än så länge ingen spin-/gennaker så det borde väl iofs klara sig utan akterstag bortsett från trimmöjligheten. Det var ju det där med att inte köpa på sig en massa extra första säsongen... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser