Gå till innehåll
torsdag 01 januari 2026
ossy

Autohelm st4000 krånglar

Rekommendera Poster

Hej. Jag har en Autohelm St4000 autopilot, som inte är kopplad till plotter el dyl. Den används bara för att kunna släppa ratten ibland, och behålla kursen. 

Då och då ljuder ett batterilarm, och texten ’LOW BATT’ visas. Jag har rengjort kabelanslutningar plus och minus, och dragit kablarna direkt till batteriet (via automatsäkring). Ibland larmar den typ en gång i minuten, och ibland kan den gå i flera timmar utan problem. 

Är det någon som känner igen problemet, och som har nån lösning?

/Oscar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om batterierna är ordentligt laddade och du får meddelandet kan du ha ett spänningsfall någonstans på vägen (eller i någon anslutning inuti). Har du mätt vilken spänning du har vid alla anslutningar som har med autopiloten att göra?

Det kan även vara problem i pressningen på någon kabelsko så det blir sämre kontakt och spänningsfall.

Är kablarna rätt dimensionerade? För tunna kablar ger ett spänningsfall som kanske blir för stort, speciellt om autopiloten jobbar mycket.

Har du någon storförbrukare i gång samtidigt, tex kyl? Kan vara så att när kylen drar i gång kan den orsaka ett spänningsfall som påverkar autopiloten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag såg i manualen igår att den vill ha en säkring på 12 amper. Säkringen som sitter nu är bara 6 amper, men har aldrig löst. Men kan för klen säkring orsaka spänningsfallet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett litet spänningsfall får man i en säkring men det är som sagt litet och jag tror man kan bortse från det.

Däremot är säkringens uppgift att skydda kabeln. Om det sitter en 6 A säkring i dag och den är rätt dimensionerad efter den kabel den säkrar kan kabeln vara för klen för att mata autopiloten. Detta eftersom autopiloten, enligt uppgift, vill ha 12 A säkring med motsvarande kabeldimension. En klenare kabel ger större spänningsfall än en grövre om kablarna är lika långa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma problem hade jag men jag mindes fel, det var ekolodet men det larmet gick att stänga av ;)

Sökte i alla fall, jag har också en ST4000, bra att veta om problemet uppstår.

Det man skriver är att det troligen är kretskortet, det är tydligen känt för att inte tåla fukt.

Men den ska fungera bra ändå, alt byta kort för ett par tusen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för era svar. Ang grovleken på kablarna, så är det orginalkablarna, tror det är 4mm2, numera direkt till batteripolerna, via säkring 6 amp. Den kopplingen är ett provisorium, för att utesluta andra felkällor. Och när jag kör, är batterispänningen 14,2v. Men det kanske är ett fel på kretskortet, som Bhemac tipsade om. Jag kontaktar nog Raymarine imorgon och kollar om dom har något tips. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...