Gå till innehåll
söndag 28 december 2025
nmop

Intern eller extern GPS-antenn

Rekommendera Poster

Planerar inköp av plotter som jag ska sättas på skottet i sittbrunnen i min segelbåt. Fungerar en intern antenn? Har hört att satelliterna inte går genom plasten!? Hur väljer ni- intern eller extern? Fördelar-nackdelar.Mvh NP

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Börje

Hej Jag fegade när jag köpte min GPS så det blev en med extern antenn. Fungerar alldeles utmärkt (vore ju fan annars). Antennen sitter på akterpulpiten och det var inget större jobb att dra in kabeln. Tidigare hade jag en handhållen GPS som inte klarade att ta emot sateliter när den låg nere i ruffen. Börje

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Raymarine 435i (intern antenn). Den fungerar alldeles utmärkt bade i ruffen och i sittbrunnen. Mvh,Leif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Av mitt svar märker ni säkert att jag har betänkligheter mot att visa vad som som finns. Ifall jag har allternativ så blir det givetvis dolt (inomhus). Och detta är inga problem med GPS-givaren. Denna går igenom både plast och glas. Jag hade en puck på gösstaken ett antal år. Tack vare att gösstaken var larmad fick jag nästan ha denna i fred. Det var några som inte kunde hålla fingrarna i styr utan skulle absolut ha den en mörk natt. Usch, vad dom måste ha hoppat när larmet gick. Men det var inte det jag skulle skriva om utan att när mitt förträffliga kombinationsinstrument gick sönder så bestod reserven av en handburen GPS. Denna lade jag bara inne i styrhytten och hade inga som helst problem med mottagningen. Så nu när jag håller på och bygger ett nytt flytetyg blir det innonhus som jag placerar GPS-givaren./mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hadde tidigare en enkel handburen Garmin 315 GPS. Denna funkade inte alls i styrhuset. Ställde man den helt framme vid rutan kunde den ta in sateliterna. Det blev en ny med extern antenn.... www.smuggler.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj! Jag kanske skulle redovisat vad reserven bestod av. Detta var/är en Mgelan GPS 315 och den har hittills alltid fungerat. Även bättre än den permanenta, Lowrence LMS 350./Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skumt.... Min Mag 315 funkade kanon utomhus men protesterade så fort den kom in i styrhuset... Antennfel/Måndags ex??? Du Nitro... -menar du under kapellet på Wingan?? www.smuggler.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett varv till! Jag har för nöjets skull (eller för jag är pryltokig). Haft med mig den bärbara samt en likaledes bärbar dator med både sjökort och landkartor under resor hit och dit. Och underligt nog har den bärbara klarat av att ge mig positionsangivelserna utan att det minsta trilskas med signalerna. Jag vet inte vad detta beror på. Men bara därför tänker jag inte sätta upp något på det nya flytetyget som visar vad som döljer sig under skalet, rätt eller fel. /Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rätt eller fel bestämmer du ju själv. Jag var mest nyfiken på om det var min 315 som är keff... Inte för att jag ska använda den men man blir ju fundersam då andra får grejen till å funka bättre. www.smuggler.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lägger ut en blänkare när jag installerat nybygget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst John

Så,

vill gärna ta upp den här tråden igen då jag tycker att inga riktiga svar har kommit fram, är nu i samma läge själv att jag ska köpa en schysst GPS med eller utan kartfunktion för fast montage. Finns det ingen som har lite koll på det här med intern eller extern antenn? Tackar för svar. mvh John

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Inga riktiga svar?? Vad vill du ha för svar då? Jag har en Garmin 276c med både batteri och antenn inbyggt, denna fungerar helt klanderfritt för mina behov. Kan även styra autopiloten om man så vill, finns även en tillsatsbox (GSD 20) så kan man få ekolodsfunktion med. Vill man så kan man montera yttre antenn men detta behövs inte på denna modellen iallafall. Jag kan sitta nere i ruffen och ruttplanera utan att den tappar bort sig. /Wille

post-1958-1394234484,8909_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst anemos

Det går bra ned villken som hellst.

Fungerar bra inne i en plastbåt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Predict

Känsligheten hos GPS-mottagarna har förbättrats mycket under åren som gått. Generaliseringar funkar alltså inte vidare bra!

Föreslår att du väljer prestanda / pris / modell och sedan ber säljaren om att prova hur den funkar i din båt (iaf för fallet med intern antenn)

Intern / extern antenn är ett val mellan bekvämlighet och prestanda: slippa dra antennkabel vs bättre mottagningsförhållanden. En extern antenn är oftast bättre än den interna så på så vis är det fördelaktigt, dessutom monteras den oftast så att den har bättre sikt. En extern antenn är också utbytbar, vilket inte är helt dumt!

Själv tycker jag att intern antenn är att föredra eftersom utvecklingen just nu går så snabbt på GPS-området (bättre prestanda, mer funktionalitet, lägre prix), så att jag vill inte montera extern antenn än. Min GPS har jag bara i sittbrunnen, och har dragit ner en seriekabel till navplatsen där jag kan avläsa mottagardata via PC (och kör såklart ett kartprogram) - men det finns många möjliga arr. 

Avser man att ha GPS-mottagaren fast monterad under tak (ruff, styrhytt) så är extern antenn att föredra, dämpningen genom taket är stor (> 10 dB). Visst kan det fungera med intern antennn, tom ofta, men det är dumt att utsätta sig för risken att få dåliga prestanda / precision vid något tillfälle då mottagningsförhållandena och satelliterna står som sämst.

/Predict

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft två st Garmin 45 som aldrig klarade att vara nere i ruffen. De hade problem med antennerna som också gick sönder. Var inte vattentäta heller. Det var för 10 år sedan. Utvecklingen har säkert gått framåt. Den nya bärbara har jag inte provat nere i båten då jag alltid trott att det var omöjligt. Så det blir att testa i den egna miljön. Gör ett förbehåll när du köper den. Om den inte fungerar inombords så får du prova en annan modell. Det är skönt att slippa dra kablar och att slippa den tråkiga miljön med saltstänk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag under 2 månader prövat  en Claes Olson puck inne under däck. Hittills har den klarat av att ge signal till den bärbara. Varför jag inte finner någon anledning att dra ut pucken./Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

har oxå provat med gps puck inne i båten (segel plast) och det är inga problem alls.

ciao

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

GPSantennernas skal är ju gjorda i plast!

Dock funkar det nog inte med kolfiberskrov- och däck.

/LC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom nyare GPS-en fungerar utmärkt nere i ruffen, jag har den ena av dom vid nav bordet nere och funkar utmärkt....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...