campion545 0 Postad 3 Maj , 2019 Hejsan. Jag är ny här på forumet. Jag har just införskaffat en begagnad campion 545. När jag sjösatte märkte jag att ekolodet inte fungerar. Det är en genomskrovgivare. Läste att det måste vara glykolblandat vatten i givarhuset för att det ska fungera. Har någon erfarenhet av att behöva fylla på? MVH Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 286 Postad 3 Maj , 2019 Välkommen! Hur yttrar sig problemet? Att recessen till givaren plötsligt skulle blivit tom låter ju konstigt. Inget man normalt ska behöva fylla på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
campion545 0 Postad 3 Maj , 2019 Tack Coppertail! Jag har inte hunnit att testa så mycket ännu. Det jag noterad var att det visade nollvärde i displayen när jag körde. Testade att starta om den men det fungerade inte heller. Vet du om det är vanligt att givarna lägger av? Jag tror att fabrikatet på givaren är airmann. MVH Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 232 Postad 3 Maj , 2019 (redigerade) 7 timmar sedan skrev campion545: - - - Läste att det måste vara glykolblandat vatten i givarhuset för att det ska fungera. Har någon erfarenhet av att behöva fylla på? MVH Anders Det kan vara vilken vätska som helst. Det viktiga är att det är "vätskekontakt" mellan givaren och båtskrovet (eller för att vidga monteringsalternativen "inte luft", det går även att limma fast givaren med t.ex. en rejäl klump med sikaflex). Fördelen med glykolblandning är att du inte behöver tänka på frysrisken i givarröret när du tar upp båten i höst. När jag hade inombordsgivare (Seafarer 700 med roterade indikator om någon minns dem) så fyllde jag röret med glycerin. Det fungerade prickfritt i många år. Redigerad 3 Maj , 2019 av Lintott Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
campion545 0 Postad 27 Maj , 2019 2019-05-03 vid 20:23 skrev Lintott: Det kan vara vilken vätska som helst. Det viktiga är att det är "vätskekontakt" mellan givaren och båtskrovet (eller för att vidga monteringsalternativen "inte luft", det går även att limma fast givaren med t.ex. en rejäl klump med sikaflex). Fördelen med glykolblandning är att du inte behöver tänka på frysrisken i givarröret när du tar upp båten i höst. När jag hade inombordsgivare (Seafarer 700 med roterade indikator om någon minns dem) så fyllde jag röret med glycerin. Det fungerade prickfritt i många år. Hejsan igen. Givaren var endast limmad mot skrovet. Den satt inte i något rör. Kan detta vara problemet att den inte fungerar tror du. Jag tänkte testa med att lägga givaren i en plastpåse med vatten mot skrovet. Det borde väl funka? MVH Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Baxlaget 244 Postad 27 Maj , 2019 (redigerade) Kan du ta loss givaren och om kabeln räcker kan du positionera den i toppen på en djup behållare med vatten eller optimalt utanför båten. Får du inget utslag är antingen givaren eller drivkretsen till givaren trasig. Kan du då låna en bekräftat fungerande givare för felsökning? Redigerad 27 Maj , 2019 av Baxlaget Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 232 Postad 27 Maj , 2019 10 timmar sedan skrev campion545: Hejsan igen. Givaren var endast limmad mot skrovet. Den satt inte i något rör. Kan detta vara problemet att den inte fungerar tror du. - - - Det går även att limma fast en ekolodsgivare med t.ex. Sikaflex. Det är viktigt att det blir fritt från luftbubblor så att inte signalerna störs av ovidkommande ekon. Med vätskefyllt rör så finns inte problemet med ev luftbubblor. 10 timmar sedan skrev campion545: - - - Jag tänkte testa med att lägga givaren i en plastpåse med vatten mot skrovet. Det borde väl funka? Ja, det är en ofta använd metod för att prova ut ett bra ställe för att montera givaren inombords. Som Baxlaget skriver så är det även ett sätt att testa givare o instrument utan att behöva fästa givaren permanent. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
campion545 0 Postad 28 Maj , 2019 Jag får prova ikväll. Är det lönt att investera i reservdelar eller är det bara att köpa nytt om den inte fungerar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser