Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
KristianM

Byte av mätare och elpanel.

Rekommendera Poster

Hej!

Bygger just nu om instrumentpanelen i en Saga 27 -81. Då knappar och vissa mätare har gjort sitt var det dags för lite nytt.

Just nu skall Volt-, tank- och temperaturmätare bytas.
Det har också införskaffats ny elpanel ( https://www.biltema.se/bat/elutrustning/strombrytare/strombrytarpanel-med-automatsakringar-2000021273 )

 

Just nu är det ett komplett kaos i det som är orginal + modifieringar av tidigare ägare. Mängden kablar och hur de är dragna förvånar mig att de inte blivit någon kabelbrand ännu.

 

Har tidigare inte gjort något sådant här.
Finns det någon som har några spontana tankar som är bra att tänka på?

 

Annars har jag några frågor som ni kanske kan ge svar på.

Nya mätare skall som sagt införskaffas, har dock inte bestämt vilka och från var. Någon som har testat mätare från biltema? Priset är inte att klaga på, försökt att få några svar på google, men varit knapert. Hittat gamla trådar från 2008 som talade om att de mätarna då skulle vara de samma som Wema. Någon som vet om det stämmer?

 

Låt säga att man byter till biltemas mätare, funkar då de givarna som sitter i eller måste de bytas? (givarna som finns funkar då de gamla mätarna funkade men tyvärr var glasen alldeles spruckna)

Och nu till sista frågan.
Den nya strömbrytarpanel som införskaffats har automatsäkringar. Vilket gör att nuvarande glassäkringar som finns kommer att tas bort. Men behöver jag då köpa en kopplingsplint för att få den nya panelen att funka? eller räcker det med att koppla enskild enhet in i panelen?

Hoppas det var förståeligt!
Skulle ni som sagt ha några varma tips oavsett när man bygger om sin instrumentpanel så tar jag tacksamt emot det!

Må gott!
/Kristian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...