Stregnil 10 Postad 27 Februari , 2019 God morgon, Har idag en superfin Yamarin 6110 som används för mestadels bad och halvdagsutflykter, och jag funderar på inför kommande säsong att byta den... Vi har efter 2 säsonger kommit fram till att övernattning i denna inte kommer bli aktuellt, likaså så saknar vi badbrygga/plattform. Om vi ända inte använder ruffen så funderar jag på en walkaround båt istället för att maximera utrymmet, och ska vi ha en vettig badbrygga så lär det bli en båt med inombordare, alternativt bra avsatser på varje sida om en utombordare. Så jag har nu lite funderingar: - Först och främst, vad tycker ni om mitt resonemang generellt? - Inombordare och WA, är det vettigt? - Hur är gången och allmän sjösäkerhet i en WA båt (i samma storlek) jämfört med vår Yamarin, det blir snabbt vågor i Öresund även om vädret annars är vettigt. - Kan jag få en vettig WA med driftsäker motor för runt 180-220 tkr, nämn gärna någon favorit som ni har erfarenhet av - Det önskas av familjen någon form av solbädd, är det möjligt i en WA båt? - Andra för eller nackdelar med mitt eventuella byte Kommer säkert på fler funderingar, men börjar så här- Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 28 Februari , 2019 Jag gillar båttypen skarpt. Men du behöver nog gå upp lite i storlek för att få till en vettig solbädd. Kan du inte ha en större (längre) båt pga, båtplats osv, blir det nog inte bättre än din nuvarande båt. Gällande sjösäkerhet så är nog en wa svårslagen. Lätt att röra sig ombord oavsett väder. Och med en biminitop och/eller körkapell åker man ombonat även i ruskväder. Min båt är lite av en kombination av dc och wa. Samma koncept hittar man på till exempel Hydrolift F23 som nog kanske börjar gå att nå för den budget du nämner? Min båt, en Flying Flipper på bilden. 9 meter helt underbart slöseri av utrymmen inombords. 🙂 Löstagbar soldyna på motorluckan. Kapellet går att ta bort helt men brukar ha taket kvar som solskydd. Gångvärme gör kapellet behagligt på vår/höst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stregnil 10 Postad 3 Mars , 2019 Tack för dina insikter, det uppskattas... En båt som jag varit nyfiken på är Uttern T57, den är kortare än vår egen och jag är osäker på solbädden i fören om den är för liten... men för övrigt tycker jag det är en snygg båt som verkar vettigt planerad. Finns det någon här på forumet som har erfarenhet av just T57? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser