Gå till innehåll
måndag 13 maj 2024
jorgenkarls

Segla till kusten

Rekommendera Poster

Hej allesamman ! Jag har lite funderingar på att segla från vänern ut till västkusten. Göta älv delar sig ju vid Kungälv, kan man välja att gå norra kanalen där eller måste man fortsätta ner till Göteborg? Någon som vet ungefär hur många dagar det kan ta från norra Vänern ut till kusten? Vänern är kanonfint men det är nåt visst med kusten oxå. Tack för svar. Ps. Hoppas på bättre väder Ds

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Wille

Beror lite på vad du har för båt. Vid fästningsbron i Kungälv har du inte fri segelhöjd utan där får man beställa broöppning. (via telefon) Sedan kommer en järnvägsbro lite västerut, (har inte riktig koll på höjden) ca 11-12 meter Sedan kommer skärmarna (den konstruktion som reglerar flödet ut genom nordre älv) Här är det strömt. har gått här mot strömmen och har man en fart på 6 kn så är det knappt man kommer igenom. Fri passage här är ca, 125-150cm djupt. går du djupare så får man beställa manövrering av skärmarna som då sänks. Ska du ändå ner till Göteborg så kan du lika gärna gå Göta älv hela vägen och ta en närmare titt på Ostindiefararen Götheborg som ligger vid eriksbergsvarvet, om den inte är ute och seglar förståss. /Wille

post-1958-1394234407,6439_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Vi brukar klara på en dag från Kålland och slussa ner i Trollhättan. Sedan ytterligare en dag till Göteborg. För att ta det lite lugnt. Trevlig plats att övernatta i infarten till 1840:års sluss.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Maxi 84. Masthöjd ca 10,5m och sticker ca 1,55 djupt så i såna fall får man väl segla via Göteborg. Utan att behöva stressa allt för mycket kanske man behöver ca 4-5 dagar om jag fattat rätt. Är det många slussar ner och vilka kostnader rör det sig om ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Titta på sjöfartsverkets hemsida www.sjofartsverket.se där hittar du alla djup och höjder för Nordre älv.Jag gick den vägen förra sommaren utan problem (Maxi 77) Vänersborg-Kungälv-Orust 1,5 dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Föra maj tog vi vår Allegro 27 från Karlstad till Långedrag på två långa dagar. Start Karlstad kl 6 dag 1 segling till lunch därefter motorgång. Ankomst Vänersborg kl 21. Avgång Vänersborg kl 06 dag två. Ankomst Långedrag sen eftermiddag. Slussande och broöppning gick på löpande band, utom första slussen i Trollhättan där vi fick vänta 1 timme på mötande fartyg, I övrigt inga väntetider och ensamma i alla slussar. Det är säker annorlunda under högsäsong. Tråkigt att stressa, om vi haft tid hade vi tagit minst en dag till. /Lars J

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...