Gå till innehåll
måndag 14 juli 2025
Los_capitanos

Vinterförvaring mercury 75 2-takt 06:a

Rekommendera Poster

Hej,

Vet att det finns en himla mass trådar kring detta men en till skadar inte....

Köpte mig en liten öppen historia under sommaren med en utombordare som vi haft en hel del kul med.

Nu börjar det dock bli dax att dra upp den.

Vad är det jag behöver greja med, dvs hur konserverar jag den inför vintern. Vad brukar man göra/byta/inspektera?

Tackar på förhand för alla förslag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör motorn varm med sötvatten. Spraya sedan konserveringsspray i insuget så att motorn går ner i varv. Stäng sedan av efter typ 15 sekunder av hostande.

Ta ur termostaten över vintern och gör ren(bra, men många struntar i detta).

Fetta in smöjnipplar och byt växelhusolja.

Innan du börjar det hela(gärna tankningen innan) bör du ha hällt bränslestabilisator i bensinen, annars bör du tömma ur bensinen ur förgasarna.

Gör du detta och byter impeller, anoder och bränslefilter lite då och då har du täckt in det mesta...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen konserveringsspray i motorn! Helt poänglöst och bara besvärligt. Kör du på västkusten eller i sötvatten? Det enda du behöver göra, är att byta växelhusoljan, så den är fräsch under vintern. 

Kör motorn med spolmuff och koppla lös bränsleslangen från motorn och kör tills motorn stannar. Tar några minuter. Oljeblandad bensin räcker för att "konservera" cylinderna. Du slipper även då byta tändstift, för att konserveringssprayen har förstört de. 

Spraya kontakter under motorkåpan med ex. 5-56 eller wd-40, så får du ett lagomt rostskydd. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...