Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Gäst Cegepe

Lägga teakdäck

Rekommendera Poster

Gäst Cegepe

Är det någon som har erfarenhet av att limma teakdäck , alltså skippa skruven helt. Jag har balsasandwich så därför vill jag inte perforera däcket. Vad för lim är bäst ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mariguiden.se

Hej, Prova med sikaflex, men jag är nog rädd att du får skruva lite ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Cegepe

Hej , Vad menas med skruva lite ? Håller inte limmet i alla väder eller menar du under läggningen och sedan fylla hålen ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mariguiden.se

Nej, Enligt uppgift så kommer du att få problem med att listerna kommer att lyfta´i böjarna, såvida du inte har ett bra mothåll/tyngd. Några av varven limmar teaken på plana ytor som sittbrunnsluckor osv. Dessotom så vakumpressas dom. Vad jag vet så finns det inget varv som enbart limmar teaken på däck. Det finns numera bra alternativ till teak. Ett av de alternativ som erbjuds är... http://www.flexiteek.se/indexSWE.html Jag har själv dock ingen erfarenhet av detta material. Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Arne

Vänd dig till bl.a Western Epoxy, Hempel, idag limmar man teak i epoxy samt lägger svart nåt även av epoxy. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sven Jönsson

Hej Jag har utvecklat sådana system för 25 år sedan med patent i hela världen GMT Teakdeck Har tillverkat 6000 teakdeck runt om i världen och startat företag med detta system i Florida 1982 alla Svan båtar har detta efter 1985 och dom flesta mega yahter i USA och medelhavet. Se Info www.teadecking.com eller www.tms.se Du bör annvända en elastisk poluretan 2 komp som ej absorberar vatten och spåra teaken mot limytan,fogen mellan teaken moste vara öppen ner mot underlaget så att ribborna kan svälla och torka var för sig,problemet du har är att fixera ribben i kurva under limningen. Vi tillverkade däcken upponer i hydraliska fixturer med vakum som drog ner limmet i spårningen i ribborna. Jag har ett förslag till dig. Problemet du har är skruv läkage som du vill slippa och ej pluggen. Använd teak med stående årsringar till 45 grader,och raka sidor(ej trappa för nåt)montera teaken med ett distans band 3 mm naturgummi ej armerat (Kutze Stockholm) som du kan sträcka för att sedan få loss efter limmning,borra blugghål halva djupet och montera och passa in teaken utan lim med början mot reling. När inpassningen är klar numrera listerna och demontera dessa. Lägg på 2 komp limmet på plast däcket som är slipat så att gelcaoten och vaxer är borta. Skruva i plugghålen som en vanlig läggning så att limmet fyller spårningen i ribbornas undersida. Efter härdning ca 2 dygn dag bort skruven borra vidare i plugghålen ner till plasten. Fyll hålet efter skruven med nåtmassan du tänkt använda,plugga sedan med plugghöjd som når ner till plasten. På detta sätt kommer du att slippa läkage. HVH Sven Jönsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sven Jönsson

Skall vara www.teakdecking.com

post--1394234240,1002_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...