Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
JohanBank

Vad är det för båt?

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har försökt tidigare men inte fått något svar på frågan.

Jag köpte mig en båt 2011 som ett renoveringsobjekt. Säljaren annonserade båten som en Weedo, men när jag försöker hitta information om Weedo, Smuggler och alla dess möjliga sorters båt modeller och bilder på olika skrov så kan jag inte hitta någon information alls som passar in på min båt.

Renoveringen har stått still ett tag men tänkte ta upp den nu igen och försöka sälja båten efter renovering, jag är ju dock väldigt nyfiken på vad det är för båt jag äger. Vad heter modellen, kan det vara en kopia på något skrov som någon försökt efterlikna eller är det bara ett rent hemmabygge?

Jag har varit i kontakt med riksarkivet men dem hade ingen information heller då det stod nån form av reg nummer på båten innan.

Det enda jag vet är att det finns/fanns en exakt likadan båt som min av en annan ägare som inte heller visste vad det var för båtmodell.

 

Är det någon här som kan hjälpa mig med mitt eviga sökande?

Jag postar lite bilder på båten nedan. Även den andra båten som är likadan som min.

 

Det sitter 2 steg lister på vardera sida som ni kan se på en av bilderna.

Ca 5.20 lång.

Tacksam för svar!

 

 

sdff.jpg

asdasdasd.jpg

assad.jpg

fecww.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä ingen aning tyvärr men ser ju riktigt fin ut och rör på sig en hel del kan jag tro, vad har du för maskin i?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej ingen Marieholm Concord.

Men jag ser detaljer som pekar starkt på Halvar Rosenbaum som konstruktör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ser ut som en Chake Spear med annan ruta, dom brukar köra med runda iofs. Och det är definitivt inte en Marieholm Concord. (reserverar mig för felstavning). Joker har ju mer böjt skrov och för, så den här var knepig:wacko:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är en Weedo 17. Har haft en själv med b20/100drev. Båten gjorde som bäst 30-31knop och gick mycket bra i sjön.

Jätte roligt att du räddar en av dessa båtar!

Jag har hört ett rykte om att enbart 8-10st gjordes, men kan inte säga det med säkerhet. Jag har sett 4-5st totalt där också en hade gjorts om med motorbrunn för utombordare och sades göra ca30knop med 70hk.

 

Jag har haft en dröm att köpa tillbaks min gamla eller en annan och skicka i en större motor eller utombordare på typ 115-130hk. B20 gör inte skrovet rättvisa enligt mig.

 

Fråga gärna om det är nåt du undrar om båttypen. Jag vet inte så väldigt mycket, men sökte med ljus och lykta efter info och det var otroligt svårt att komma någon vart...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en bild på min gamla gula när ett par polare var ute och åkte.

 

Saknar båten även om den var hemsk i min ägo. Jag mekade så mycket att jag höll på att sluta med båtliv helt och hållet. Hatkärleken var total!

2332BE21-7890-44EC-B7C3-A4898BE42E5B.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mange249:

Här är en bild på min gamla gula när ett par polare var ute och åkte.

 

Saknar båten även om den var hemsk i min ägo. Jag mekade så mycket att jag höll på att sluta med båtliv helt och hållet. Hatkärleken var total!

2332BE21-7890-44EC-B7C3-A4898BE42E5B.jpeg

Så det var en Weedo trots allt. Dom har jag hört talas om men inte sett i verkligheten. Fanns det större fot på dessa modeller tro? Den ser riktigt snygg ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2018-08-26 vid 20:24 skrev Mange249:

Det där är en Weedo 17. Har haft en själv med b20/100drev. Båten gjorde som bäst 30-31knop och gick mycket bra i sjön.

Jätte roligt att du räddar en av dessa båtar!

Jag har hört ett rykte om att enbart 8-10st gjordes, men kan inte säga det med säkerhet. Jag har sett 4-5st totalt där också en hade gjorts om med motorbrunn för utombordare och sades göra ca30knop med 70hk.

 

Jag har haft en dröm att köpa tillbaks min gamla eller en annan och skicka i en större motor eller utombordare på typ 115-130hk. B20 gör inte skrovet rättvisa enligt mig.

 

Fråga gärna om det är nåt du undrar om båttypen. Jag vet inte så väldigt mycket, men sökte med ljus och lykta efter info och det var otroligt svårt att komma någon vart...

 

Oj här har det svept in en del kommentarer såg jag, vad kul!

 

Och intressant med lite mer info om båtmodellen, jag har den fortfarande kvar och har bytt ut den gamla b20 motorn till en B23 AQ151 med 290 drev.

Inte lyckats få i den i vattnet än och testa hur den går men B20n gjorde ju inte skrovet rättvisa som du säger.

Durken fick jag riva ur och byta ut och plasta om då den var i dåligt skick.

I brist på tid och intresse har den mest bara stått, hade behövt sig en liten renovering i övrigt. Men den är ju kör duglig. Det händer att jag fixar lite på den då och då.

 

Kommit fram till vad det är för modell?

Att det ska vara en modell byggd/konstruerad av en Halvar Rosenbaum låter intressant och hade gärna fått mer information ang det.

 

Såg att en till person har startat ett liknande ämne på sporthojs forum för många år sedan:

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php%3F191398-Vad-är-detta-för-båt-jag-köpt

 

I tråden skriver en person att det kan vara en Bahama som ritades av Halvor Rosenbaum. 
”Jag skulle gissa på bahama nova 16.” - skriver personen.

 

mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev JohanBank:

 

Oj här har det svept in en del kommentarer såg jag, vad kul!

 

Och intressant med lite mer info om båtmodellen, jag har den fortfarande kvar och har bytt ut den gamla b20 motorn till en B23 AQ151 med 290 drev.

Inte lyckats få i den i vattnet än och testa hur den går men B20n gjorde ju inte skrovet rättvisa som du säger.

Durken fick jag riva ur och byta ut och plasta om då den var i dåligt skick.

I brist på tid och intresse har den mest bara stått, hade behövt sig en liten renovering i övrigt. Men den är ju kör duglig. Det händer att jag fixar lite på den då och då.

 

Kommit fram till vad det är för modell?

Att det ska vara en modell byggd/konstruerad av en Halvar Rosenbaum låter intressant och hade gärna fått mer information ang det.

 

Såg att en till person har startat ett liknande ämne på sporthojs forum för många år sedan:

https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php%3F191398-Vad-är-detta-för-båt-jag-köpt

 

I tråden skriver en person att det kan vara en Bahama som ritades av Halvor Rosenbaum. 
”Jag skulle gissa på bahama nova 16.” - skriver personen.

 

mvh Johan

Gissningar fanns det gott om även när jag sökte info kring min båt. Alla kunde avfärdas utom Weedo 17 som 4-5st likadana kallades när jag damsög internet.

 

Blir väldigt nyfiken på hur den kommer gå med 151/290!:)

 

Det är en kul båt, men som sagt är en B20 inte rätt maskin om man vill ha nån fart på det hela. Jag tror att det kommer bli mycket bra med din kombo...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Mange249:

Gissningar fanns det gott om även när jag sökte info kring min båt. Alla kunde avfärdas utom Weedo 17 som 4-5st likadana kallades när jag damsög internet.

 

Blir väldigt nyfiken på hur den kommer gå med 151/290!:)

 

Det är en kul båt, men som sagt är en B20 inte rätt maskin om man vill ha nån fart på det hela. Jag tror att det kommer bli mycket bra med din kombo...

Okej, så Weedo 17 är den närmsta benämningen på den med andra ord? 

Fick nämligen den infon från tidigare ägare också.

 

Ja det ska bli väldigt intressant med den kombon. Ska se om jag får igång den innan sommaren är över, har skjutits upp länge nu.

Man har ju varit duktigt sugen på att sälja den många gånger när humöret och gnistan försvunnit, men ändå behållt den för det känns som en liten båt med potential.

 

Har länge funderat på vad den kan vara värd i ok skick med motor och drev jag har i nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Johan,

 

Du har en Weedo Shuttle. Min morfar var konstruktör och grundare av företaget. Är i slutskedet av renoveringen av min egna, den första dom byggde. De flesta som var med på den där tiden är döda idag och jag har inte fått fram någon exakt siffra på hur många som byggdes tyvärr. 
 

Weedo 17 var räddningsbåten dom senare byggde. Man använde sig utav samma skrov. Dom båtarna användes bland annat på båtarna till och från Finland som räddningsbåtar och var på den tiden de ända räddningsbåtar som kunde startas på färgan och sedan släppas ned i vattnet för räddning. Dom var även stationerade på oljeplattformar off shore utanför Norge. 
 

Weedo såldes senare till Maritime partner I Ålesund, Norge. Vad jag förstår det som så bygger dom fortfarande Weedo, dock finns Inga likheter från förr. 

 

 


 

Hade varit kul att talas vid, du kan nå mig på 0768071511. 
 

fridens liljor, William 

90A42283-DFF5-4D59-AE71-7E8C557482EC.jpeg

36CDE4E9-1DA3-4463-B352-077B85DC59D0.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas du får svar av JohanBank. Tyvärr är senaste besöket 22 maj 2019, så kanske inte så stor chans.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Willian

 

Det var ett bra försök du gjorde då min bror är nuvarande ägare sen 10år av den gula båten Mange 249 hänvisar till. Kände inte till att den kallades shuttel vilket var en kul nyhet!

 

B20/100 är det fortfarande men börjar bli trött trots flertalet renoveringar så båten gör nu närmare 25-27 knop men båten brukas flitigt och är en uppskattad syn när man lägger till.

 

Vad hette din morfar som ritade båten och råkar det finnas mer infomarion eller till och med ritningar kvar? Det börjar bli läge för renovering och det skulle vara jättekul att kunna se hur det var tänkt att se ut från början speciallt inuti.

 

Slår dig gärna en signal!

 

Mvh Roland L

 

IMG_20220718_130254~2.jpg

IMG_20210805_141344.jpg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha vad jag älskar internet! 
 

Morfar hette Gösta Hamilton. Hans kompis Carl-Otto Persson var även med i början och var hjärnan bakom en hel del om jag förstått det rätt. Han är fotograf och var även då, har fått en väldigt massa bilder av honom. Bifogar några här. 
 

Några ritningar har jag/vi dessvärre inte. 
 

Jag har precis lagt två år på att totalrenovera min Shuttle, inombordaren åkte ut och ska ersättas med utombordare på bracket. Kan var enda millimeter av dom här båtarna vid det här laget så har du några frågor så fråga på 😊 

 

Far min har även en av räddningsbåtarna. 

 

Jag är i Australien för tillfället (ett år till) så mitt svenska nummer fungerar inte men har du Facebook kan du lägga till mig som vän och ringa genom messenger. 
 

länk till min profil: https://www.facebook.com/william.hamilton.58

 

Vart någonstans i Sverige bor gulingen? 

F0D156A2-4B08-4661-A5B1-9FE9714CA7A2.jpeg

79617D4E-2BFA-43A0-87DB-6BFCB07623A1.jpeg

D4CADD94-C242-4F3D-AFEC-66A8D3294026.jpeg

B96BBA36-0E51-4189-8AFC-4296DC55B65A.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul! 
 

Jag har själv tänkt att en utombordare är det bästa alternativet. 
 

Hur stor motor tänkte du hänga på? Lägg gärna upp bilder:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Yamaha 90hk som får åka på. Slängde på den på farsans Weedo rescue och den gjorde 35 knop med den på. Drömmen är väll vad han har på ribben nu, evinrude 140hk, den gör 45 knop men efter det blir det vingligt.

 

Bracket får jag se om jag bygger själv alternativt beställer en från C-ride. 
 

 

D401B650-5725-4ABB-9DF9-29AE804CD820.jpeg

A83D68BC-C064-4E01-BBD1-FA718A66792F.jpeg

AA8F1BDA-496E-4CB9-9C0B-FEB10727F2C4.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt! 

 

För ett gäng år sedan såg jag en som var ombyggd till utombordare med motorbrunn och allt. Den sades göra dryga 30knop med 75hk om jag kommer ihåg rätt.

 

En B20 med drev väger drygt 200kg, så det kan nog gå med lite större maskin. Samtidigt kommer vikten längre bak, så man vet nog först när den sitter på plats…


Ok, vingligheten kan med lite tur gå att minska med rätt propp och monteringshöjd. Samtidigt är 45knop en 50% ig ökning mot original:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaha du ser! Vart såg du den? Vart i bor du? Tror det är dags att starta en Weedo Schuttle klubb! 
Låter inte omöjligt. 

 

Precis, ska bli väldigt spännande att se hur den går i vattnet, speciellt med bracket då båten tekniskt blir längre. 
 

Jaa har funderat på det men tänkt att det är längden på båten som sätter stopp. Den går absolut spikrakt när den får lite sjö i dom hastigheterna. 😄

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-07-24 vid 01:06 skrev Williamhamilton:

Jaha du ser! Vart såg du den? Vart i bor du? Tror det är dags att starta en Weedo Schuttle klubb! 
Låter inte omöjligt. 

 

Precis, ska bli väldigt spännande att se hur den går i vattnet, speciellt med bracket då båten tekniskt blir längre. 
 

Jaa har funderat på det men tänkt att det är längden på båten som sätter stopp. Den går absolut spikrakt när den får lite sjö i dom hastigheterna. 😄

@Williamhamilton

 

Sorry, missade ditt inlägg. Jag såg båten på blocket om jag minns rätt. Den var i övrigt inte i toppskick om jag minns rätt.

 

Jag har åter blivit sugen på att förverkliga min tanke på att äga en likadan båt igen och skulle du eller någon annan som läser detta snubbla över en Weedo som är till salu får ni gärna hojta till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...