Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Erlandsson

Mercruiser 5,7 rycker (varvstoppar?)

Rekommendera Poster

Har problem med min mercruiser 5,7 -97 med Thunderbolt v tändning . Bifogar en filmsnutt på hur den beter sig när varvet kommer till ca 3600rpm . Spelar ingen roll om man varvar på friläge eller kör med växeln i. Samma sak , blir bara ”hårdare” ju mer man gasar.

 

 

Har bytt följande :

båda topparna inkl ventiljustering 

nya tändkablar och stift 

nytt fördelarlock

ny rotor och hallgivare

ny tändspole

ny bränslepump 

nytt bränslefilter 

 

Läste nånstans att instrumenteringen kunde störa ut så de testade jag att koppla bort , likaså alla givare som har varning , oljeniv till drev , vattentemp och oljetemp.

 

testat att varva utan generatorn inkopplad om den kunde störa ut nått.

 

testade att vrida fördelaren när den börjar hacka men ingen skillnad .

 

komptest ligger mellan 10-10,5 på samtliga cylindrar

 

kollat och dubbelkollat tändföljd 

 

kollat samtliga stift och det ser ut som motorn mår prima 

 

hjäääälp ! 

 

// Henrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spontant känns det som ett varvskydd/varvstopp. Visar din mätare rätt? Tänkte om den visar för lite. Hur mår förgasare? Jag hade ett skitfel bokstavligen på min -96, byte alla tändningsdelar, renoverade förgasare, bränslepump mm. Min fick för lite sås, satt lite skit i röret som går ner i tanken, även innan sitter det en backventil som kan hänga sig. Uteslut soppa, tändning och luft. Kvarstår felet så bör det vara ett övervarvningsskydd. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev patrikflink:

Spontant känns det som ett varvskydd/varvstopp. Visar din mätare rätt? Tänkte om den visar för lite. Hur mår förgasare? Jag hade ett skitfel bokstavligen på min -96, byte alla tändningsdelar, renoverade förgasare, bränslepump mm. Min fick för lite sås, satt lite skit i röret som går ner i tanken, även innan sitter det en backventil som kan hänga sig. Uteslut soppa, tändning och luft. Kvarstår felet så bör det vara ett övervarvningsskydd. 

 

Antar att mätaren stämmer för precis innan den börjar rycka gör båten 21-22 knop, och den bör ju göra runt 30 på full makaron. 

 

Har svårt att tro de e bränslerelaterat , borde de inte bli värre under belastning då än när man varvar på friläge ? Eller tänker ja galet ? 

 

Har kollat röret i tanken och blåst samtliga bränslerör, acc pumpen ser ut att funka som den ska

 

mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Erlandsson:

 

Antar att mätaren stämmer för precis innan den börjar rycka gör båten 21-22 knop, och den bör ju göra runt 30 på full makaron. 

 

Har svårt att tro de e bränslerelaterat , borde de inte bli värre under belastning då än när man varvar på friläge ? Eller tänker ja galet ? 

 

Har kollat röret i tanken och blåst samtliga bränslerör, acc pumpen ser ut att funka som den ska

 

mvh

Hur är det med microbrytaren? Har du pillat på den? Den klipper väl ett tändstift vid växling fram resp bak. Den ska kalibreras vid vajerbyte från drevet. Testa och kalibrera om den oavsett om du har rört den eller ej. Bara ett tips, något jag skulle titta på iallafall om nu alla tänddelar är nya och har rätt ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev patrikflink:

Hur är det med microbrytaren? Har du pillat på den? Den klipper väl ett tändstift vid växling fram resp bak. Den ska kalibreras vid vajerbyte från drevet. Testa och kalibrera om den oavsett om du har rört den eller ej. Bara ett tips, något jag skulle titta på iallafall om nu alla tänddelar är nya och har rätt ström.

 

Brytaren på min motor klipper inte tändningen , utan förhindrar bara att du kan starta motorn med växeln i. Har även provat att koppla bort givaren helt utan framgång 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Erlandsson:

 

Brytaren på min motor klipper inte tändningen , utan förhindrar bara att du kan starta motorn med växeln i. Har även provat att koppla bort givaren helt utan framgång 

Den ska även bryta vid växling för att skona dreven i drevet. Finns hur många trådar som helst, googla på microbrytare mercrusier så kommer du att se vad jag pratar om.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev patrikflink:

Den ska även bryta vid växling för att skona dreven i drevet. Finns hur många trådar som helst, googla på microbrytare mercrusier så kommer du att se vad jag pratar om.

Detta gäller, såvitt jag förstått det, inte motorer med Bravo3 drev utan enbart Alpha. Microbrytaren har enligt min mek ingen funktion alls på min installation med 6.3l MPI och Bravo3.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan sak som är värt att påpeka, även om det bara gäller Alpha drev. Mikrobrytaren bryter bara tändningen då man lägger ur växel, inte då man lägger i. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Olleman82:

Detta gäller, såvitt jag förstått det, inte motorer med Bravo3 drev utan enbart Alpha. Microbrytaren har enligt min mek ingen funktion alls på min installation med 6.3l MPI och Bravo3.

Intressant, nu kanske jag förhastade mig och trodde att trådstartarens drev är ett Alpha One Gen2. Bravo dreven är ju förvisso väldigt lika, men men, man lär sig alltid något nytt varje dag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev gusvo085:

En annan sak som är värt att påpeka, även om det bara gäller Alpha drev. Mikrobrytaren bryter bara tändningen då man lägger ur växel, inte då man lägger i. 

Har aldrig hört talas om det, men säger du så, är det väl så. För mig känns det det fel om man tänker på dreven, borde bli mer slitage när dom vill komma i kontakt med varandra än från varandra om du förstår vad jag menar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev gusvo085:

En annan sak som är värt att påpeka, även om det bara gäller Alpha drev. Mikrobrytaren bryter bara tändningen då man lägger ur växel, inte då man lägger i. 

Kom på en sak, King Cobra dreven jobbar inte som du beskriver iallafall. Min kompis försöker montera Holly Sniper (insprut) med dåliga resultat pga microbrytare bryter vid inläggning av växel som resulterar till att programmvaran tror att motorn dör och stänger av sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

killen som gjort denna tråden har ju exakt samma problem som ja har . Någon som känner honom som vet om han hittade någon lösning på sitt problem ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...