Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
christereriksson

Bavaria 32 olika vikt, beroende på årsmodell

Rekommendera Poster

Har tidigare haft Bavaria 34 och 38. Funderar på att åter börja segla större båt på äldre dagar. En Bavaria 32 av årsmodell 2004 har en viktangivelse på ca 3.750 kg. En Bavaria 32 av årsmodell 2010 har en viktangivelse på ca 5.200 kg. Båda båtarna med järnköl, fast med lite olika djupgående. Jag är medveten om att det är 2 olika modeller, men med ungefär samma yttre mått.

Varför är nya Bavaria 32 så mycket tyngre än föregångaren?

Betyder mer vikt att båten är bättre byggd?

Christer Eriksson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev christereriksson:

 Betyder mer vikt att båten är bättre byggd?

Nej

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade lite snabbt på sailguide, bara på båtarna kring 2004 dock. Bavaria 32cruiser fanns ju dels med järn och blyköl, djup eller standard. Samt olika höjd på riggen och olika segelytor. Viktangivelser kring 4,1ton. 

Samma variationer fanns säkert 2010 också. Är det två specifika båtar du jämför kan ju förklaringen ligga i att de fanns i olika utföranden enligt sailguide. Olika inrednings och motoralternativ påverkar säkert lite också. 

 

Det råkar inte vara en bantad  "performance" variant mot en cruiser med extra allt du jämför? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev i första inlägget så har jag ganska stor erfarenhet av Bavariasegelbåtar, framförallt under åren 2000-2012.

Bavarias mått stämde inte alltid med verkligheten, ibland kunde vissa modeller vara något längre, bredare och tyngre än angivet mått, det fanns också exempel på högre rigg än vad som stod i broschyren. Ibland kunde modellen ändras något (om den byggdes under ett antal år) utan att det framgick av broschyrmaterial. Men vår familj var helt nöjda med våra 2 Bavariasegelbåtar.

Om jag har läst rätt så fanns det bara Cruisingversion av Bavaria 32, både år 2003-2005 och modellen som kom ca år 2009.

Blyköl kan givetvis skilja i vikt, men inte 1.500 kg. Jag tror inte det gick att få blyköl på Bavaria 32 på den modell som tillverkades runt 2009, på höga kostnader på bly och Bavariafabrikens lågkostnadsprofil.

Är det någon som har Bavaria 32 av årsmodell runt 2009, som kan bekräfta vikt på över 5 ton?

Christer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns tre Bavaria 32 Cruiser med SRS-mätbrev. 

Dessa har en angiven vikt på 5,2 ton (cirka). Tyvärr är inte måtten verifierade, dvs inte kontrollerade av mätman, men jag tycker man kan utgå från att de är hyffsat rätt. 

Exempel på mätbrev. 

http://matbrev.svensksegling.se/ReportViewer/ReportView.aspx?id=3962&rpt=E5383

 

 

Här finns mätbreven, http://matbrev.svensksegling.se/Home/ApprovedList?SrsGrid-sort=Båttyp-asc&SrsGrid-group=&SrsGrid-filter=

 

En äldre Bav 34 (finns ingen 32:a med) anges till 5,8 ton, så det verkar rimligt. 

Det är alltså inga lätta båtar...

 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trevligt att få se mätbrev för främst Bavaria 32.

Jag har inte seglat denna nyare Bavaria 32, men äldre Bavaria-segelbåtar hade ju ungefär samma viktförhållande mellan totalvikt och kölvikt. De Bavariabåtar jag seglat har alla haft djupare köl (järn/bly) och upplevts som relativt ”styva” båtar.

Jag sitter just nu med broschyr från Bavariafabriken med datum 07/04 (2004) och tittar på uppgifter på Bavaria 32.

Totalvikt 3.900 kg, kölvikt 1.060 kg och standardkölen har ett djup på 1,50 m.

Det tyder ju på att nyare Bavaria är betydligt tyngre, det behöver ju givetvis inte betyda att båten är bättre byggd?

Varför är jag nu så intresserad av detta!!

Vi funderar nämligen på att köpa en Bavaria 31-33 (troligen 32) och prisnivån ligger på ca 450.000 kr för Bavaria 32 av årsmodell 2004 och prisnivån för en Bavaria 32 av årsmodell 2009 är ca 650.000 kr. För oss är det priset som avgör ett eventuellt båtköp.

Varför blir det då (troligtvis) ännu en Bavaria, trots att ryktet om båtypen inte är det allra bästa!!

Vi tycker Bavaria är en prisvärd segelbåt. Mycket ljus ner i ruffen och enkel att segla och utbudet är stort. Vi har ju också haft Bavaria tidigare, åren 2001-2012.

Tar gärna emot förslag på andra lämpliga segelbåtar för oss, vi är 2 st 65+ som tänkte segla några år till.

Christer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att broschyrvikten är för låg på gamla Bavaria 32, helt enkelt, varför man luras att tro att den nya är mycket tyngre. Kollar du på gamla 31:an och 34:an som det finns mätbrev för så ser du att de är betydligt tyngre än 32:ans brorschyrvikt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar om olika vikter på Bavaria 32. Jag tror också att broschyrvikten är felaktig. Märkligt nog var det många felaktiga mått o vikter på Bavariabåtarna i början o mitten av 2000-talet. Det här med mätbrev på vissa modeller var ju bra.

Finns det någon som har vägt sin Bavaria 32 (oftast i vissa lyftkranar) av årsmodell 2003-2005, så vore det ju roligt att veta vad båten väger?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så här svarar en kompis till mig om sin 32:a:


”När vi lyfter I den på våren så väger den ca 5 ton. Då är det diesel och lite grejer i den, kan tänka mig att tomvikt är kanske 4.5.
Det är en 04:a”

 


 

Redigerad av BerntRobert
Stavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack BerntRobert!

Trevligt att få så bra svar. Detta innebär ju att det är nästan samma vikt på dessa båda modeller av årsmodell 2004 eller 2009.

Som sagt har jag lång erfarenhet av Bavaria, detta med vikt och specifikationer var bara en av ”underligheterna” med detta segelbåtsmärke. Men det var ändå (och är säkert fortfarande) en mycket bra segelbåt för pengarna.

Dessa Bavariabåtar från åren 2001-2005 var ju egentligen rationellt byggda båtar till ett lågt pris. Allt som fanns på båten (exkl. originalseglen) var ju kända varumärken såsom Volvo Penta, Selde’n, Webasto, Harken/Lewmar osv.

Christer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en 34 Cruiser från 2008 med djupa kölen och stora motorn. Lite underriggad. Annars fungerar allt utmärkt ännu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2018‎-‎07‎-‎17 vid 22:56 skrev Peter_K:

Nej

 

Hej Peter_K, har du besökt fabriken de olika åren så du har denna kunskap eller hur vet du detta?

 

Själv äger jag en 32:a från 2010 (Bruce Farr) och kan efter 9 säsonger fortfarande inte säga att den skulle vara vekt byggd eller sämre än varken den Albin Cirrus eller Maxi68 vi hade tidigare. Jo, kölinfästningen är mycket mer kraftfull och även jämfört med t.ex. Albin Nova.

Christer, jag tror du ska fundera på en Bavaria konstruerad av Judel&Vroolijk eller Bruce Farr. Bör vara fr.o.m. 2005 eller så. Bavarior äldre än dessa kan ha mjukare skrov, som enligt dess ägare bl.a. innebär att när man sätter an riggen enligt Seldéns specifikationer böjer sig skrovet så det inte går att stänga dörren till förpiken. Jag har sportriggen och sträcker vanten till 25% av brottslasten och har på de 9 säsonger jag gjort det inte märkt att det påverkar skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej - svaret var på frågan; betyder mer vikt att båten är bättre byggd?

Mitt svar - ”Nej”

 

Det har ingenting att göra med om båten är bra eller dåligt byggd, bara svar på den fråga. Det har ingenting att göra med gamla Albin eller Maxis vs Bavaria. 

 

Eller - anser du att en tyngre Bavaria skulle vara bättre byggd än en lättare Bavaria, och i så fall - varför?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svar till inlägg från Breckan!

Det är ju ändå trevligt att höra att du tycker att lite nyare årgångar troligtvis är bättre byggda, när det gäller Bavaria.

För oss är det nog en prisfråga.

Bavaria 32 av senare årgångar är ju faktiskt betydligt dyrare än 32:or av årsmodell 2002-2005.

Sen finns ju faktiskt Bavaria 31 av årsmodell runt 2007-2009. Det är ju nästan samma båt som ”nya 32:an” men en viss skillnad finns ju alltid bl.a. riggen.

Bavaria 31 av årsmodell runt 2007, kan inte det vara ett bra alternativ, om man vill köpa nyare Bavariasegelbåt runt 500.000 kr?

Christer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter_K, min båt ska på pappret väga betydligt mer än tidigare modell. Jag har funderat på detta tidigare och letat i båten efter vad som skulle kunna väga så mycket mer. Har till slut kommit till tron (och hoppet) att det är mer polyester och glasfiber i skrovets nedre delar. Det vore också logiskt mht det blåsväder Bavaria hamnade i efter den tappade kölen. De skulle i så fall alltså ha lärt sig en läxa. Om det är så som jag hoppas är nyare båtar bättre byggda enligt min åsikt. Bavarias byggprocess är beskriven på deras hemsida, men detta står inget om. 

 

Christer, vi kollade på den modellen innan vi köpte den vi har och tyckte 31:an var mycket trevlig. Inredningen är fin. Den är "rätt" årsmodell enligt mig. Vet inte mer tyvärr :-) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bavaria hade väl problem med Match-serien bara, vad gäller kölinfästningen? Övriga båtar - vad jag kan förstå - är det inga sådana problem med?

 

Vad jag menar är att på det finns lätta båtar med väldigt hög kvalitet där man arbetat med balksystem, riktad glasfiber etc, och även tunga båtar med väldigt hög kvalitet - så nej; totalvikten på en båt säger väldigt lite om hur hela båtens byggkvalitet är, speciellt eftersom man inte vet var vikten är placerad. 

 

Jag misstänker som sagt att broschyrvikten är fel, och kikar man på de båtar som har mätbrev och därmed har vägts så verkar mina teorier stämma. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Nu såg jag Peter att det är mitt mätbrev du tagit som exempel! 🙂 

Uppgifterna om skrovet kommer från Bavarias hemsida. 

Uppgifterna om riggmått kommer från Seldén.

Uppgifterna om seglen kommer från mig 🙂 (totalt opålitlig källa).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...