raol 2 384 Postad 29 Juni , 2018 (redigerade) Jag läser ibland lite på norska båtforum och väldigt ofta stöter jag på namnet "Gule Humpen" om den vid västliga till sydvästliga vindar oskyddade sträckan utanför Tjurpannan, förbi fyren Väcker. Jag förstår varför den är så omtalad, med tanke på att den förmodligen har liknande egenskaper som sträckorna förbi Valö huvud norr om Bovallstrand och Islandsberg söder om Grundsund. Vilken som är värst vet jag inte. Jag har inte varit längre norrut än Valön utanför Fjällbacka i båt, och bara passerat de andra platserna i förhållandevis bra väder. Men det jag egentligen funderar över är hur namnet "Gule Humpen" har uppstått. Jag hittar inga ledtrådar i namn på kringliggande landområden, öar eller grund på svenska kartor eller sjökort över området. Och gul är inte direkt nån färg man associerar till hav eller bohusgranit. Kanske borde jag ställa frågan i ett norskt forum, men jag börjar här. Själva området är ungefär det jag markerat på kartan här:https://kartor.eniro.se/m/3QuTC Redigerad 29 Juni , 2018 av raol Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 30 Juni , 2018 Det finns många konstiga namn: "Gule Humpen" tror/trodde jag var ett skär vid Tjurpannan. Jag har en avhandling om namn i den bohuslänska skärgården. Om den sträcker sig så långt norrut vet jag inte. Vaknade och hade ett behov av att sitta upp en stund. Min fru skulle inte bli glad om jag började leta efter en bok i bokhyllan i sovrummet. Får se om jag kommer ihåg i morgon. Nu är det väl tre ställen på Bohuskusten som är luriga, Stånge Huvud, Valö Huvud och Tjurpannan. Alla andra finns det ju alternativa vägar för. Det finns det visserligen även för dessa tre ställen, men alternativet är ju att passera långt ut till havs om det är dåligt väder. Fast av lathet vill man ju gå näraste vägen. Det värsta är att man har ju minnen från passager av alla tre ställena under relativt prekära situationer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 384 Postad 30 Juni , 2018 Jaha, det är alltså ett namn på en plats i närheten. Det kartmaterial jag har tillgång till är inte detaljerat nog. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 592 Postad 30 Juni , 2018 Googlade och fick direkt träff på karta hos hitta.se och massor av andra träffar. Och varför namnet? Eng. Hump=puckel och gul kanske den varit historiskt. Vad lätt allt är för oss på ostkusten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser