Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
automag44amp

Byta en eller båda tändspolarna

Rekommendera Poster

Har en johnson 9.5 hk från 67. Tog av svänghjulet idag å upptäckte att ena tändspolen hade haft kortslutning å brunnit. 

Nu undrar jag om jag måste byta båda så att det blir samma fabrikat eller bara den trasiga som inte gav gnista.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

räcker att byta den som är kass,glöm inte o ställa in brytarna till rätt avstånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack. Tänkte att en ny tändspole gav kraftigare knista än den gamla, som sitter på, och därför skulle få motorn att gå ojämt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har du bra gnista från den som funkar är det onödigt o byta den,hade en sådan motor 1973,kanonfin motor,var innan dom gick ned sig med andra modeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har förstått att d e bra motorer 😁

Fast utseende mässigt är det nog en av d fulaste utombordare som gjorts 😂

byter tändspolen å provar hur den går. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Vet inte hur jag skall uttrycka detta på ett skonsamt sätt. 😖
Fy på mig men det får bli ett mer realistiskt abrupt råd... gör kanske en ståndsmässig brevlåda av dess skal!...


post-86835-0-43663400-1457531316.jpg.29f431a9d88ff7ea2f1ddd3ee8fb1f01.jpg

Så var detta obehagliga faktum sagt. Konsten att hålla liv i gamla utbordare blir allt mer kostnadskrävande efterhand, detta även för skickliga entusiaster. Gamla småutbordare från 1967 hör definitivt till överkursen.


Du må ursäkta men att döma av dina frågor i forumet så hör du inte till nån sådan `skicklig entusiast kategori´?

Mitt råd får bli: Fixa en annan modernare motor och njut av ett fungerande båtliv ute i solskenet!
(Släng för den skull inte utbordarn, skickliga entusiaster kan behöva reservdelar, kan gå att sälja vissa delar på sajter dessa besöker?)


Fast visst kan du kanske få igång motorn?
Bara för att upptäcka nya ständiga problem med reservdelshållning, hur har du egentligen tänkt hitta passande tändspolar till den gamla motorn!?

Finns en verkstadsmanual hos boatinfo.no.
För att underlätta bläddrandet så har jag lagt in klickbara länkar...
1. Bokens omslag
2. Innehållsförteckning
3. Kapitel 5 (ignition)
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...