Gå till innehåll
lördag 13 september 2025
marcus1234

Yamaha 20hk 1996. krånglar!

Rekommendera Poster

Hej! 

Köpte nu min första lilla plastbåt med en Yamaha 20hk på. Startade upp den i vattnet första gången och den gick fint. Andra gången så bluddrade motorn på låga varv och var svårstartad. Nu dör den på låga varv och startar bara om jag lägger in friläge och startar den på full gas. Sen måste jag snabbt som attan kicka  in en växel som hugger i och då går de.

Går dock bra på höga varv. Vart börjar jag? Måste ju vara nåt bränslerelaterat tänker jag men är osäker. Bara meckat bilmotor! Finns det några servicemanualer att ladda ned? 

Alla svar hjälper verkligen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle börja med att kolla att jag har ny fräsch bensin i tanken. Sedan skulle jag ge mig på förgasarna och göra rent dem. Pilligt men inte svårt.

Du kommer säkert få mer förslag inom kort.

Jag skulle uppmana till försiktighet vad gäller att kasta i växeln när motorn varvar hårt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har haft några gamla yamaha 2-taktare. De gånger de nånsin strulat har det berott på slangen mellan tank och motor, inkl blåsa och kopplingar. Minsta lilla det kan suga luft nånstans så kan motorn börja bete sig illa. Svårstartad, dö i tid och otid osv osv. Nu går ju din bra på höga varv vilket iofs tyder på att du inte har det problemet.... Men jag skulle nog kika på slangen och blåsan ändå. Kolla även att luftnippeln på tanken står öppen. Och som sagt, ha ny bensin i tanken! Helst alkylatbensin. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...