Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
Riwallen

BÅTMAT/RECEPT

Rekommendera Poster

Gäst xander

Laxoring! Vilken vecka skulle du till unda? Skotten jag hittar inte hjältön, var ligger den i förhållande till bassholmen? Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

nån gång mellan v 27-29 v 30 åker jag till norrland och fiskar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Jag har nu hittat Hjältön, Har dom stång där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Låter bra. Mvh xander. Laxoring du har mejl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Gräsmattan är inga problem. Problemet är att de inte har så många platser. Skotten du som är med i alla andra klubbar, varför inte bli medlem i våran också Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

har läst det skickade ett tillbaka. skickar ett till nån dag med mera info nu ska jag ta hand om tanten :-nojd söv gött test

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

Hej i dag så blev det årets första färsk potatis med sill. behövs väll inget recept till detta. tänk vilka snälla lastbilsåkare det finns jag och en jobbar koppis fick dela 25 kg svensk färskpotais i går Mmmmm vad gott det var

post-7676-1394234404,3632_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Det ser gott ut. Mvh Xander. P.S. Jag har lagt upp tre nya bilder i mitt fotoalbum. D.S. Jag fick ditt mejl, tack.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

Hej xander en jäkla snygg båt du har. är kortet taget före eller efter helgens pizzor i båten får man fråga vad en sådan båt kostar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Dom tre sista är tagna idag. Du kan få en sådan båt för ca 890000 Kr. Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

den kostar mer än allt jag äger här hemma. men jag är lycklig ändå

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Hej Skotten! har du ansökt om medlemsskap än. Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

God afton Wille! Klart att du får vara med. Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Ett recept som kanske är lättast att tillaga i hemmet. Lax med potatismos i ugnen [bLÅ]Gör ett vanligt potatismos, klicka ut lagom stora portioner på en plåt med smörpapper. Häll på lite riven ost och stoppa in i ugnen. Sammtidigt ställer du in laxen (i ugnen) som ligger i lite vitt vin i en form med lite goa kryddor. Ovanpå laxen kan du tex lägga några skivor citron, hackad purjolök och lite morötter då skivade på lägnden. När färgen ser bra ut det hela så kan du servera med resten av det vita vinet.[/bLÅ] Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Det var skit med semestern. Var vi skall mötas får du nästan säja vad som passar bäst, då jag kan ta mej dit i 40 knop så spelar det mej ingen roll. säjer vi Fjällbacka så tar det kanske 2 timmar för mig men 2 dagar för dig beroende på vind. Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funderade på en sak grabbar. Ska vi ha två olika trådar en där vi snackar mat och en där vi snackar annat. Vad tycker ni? Inte för att jag klagar att ni skriver men det blir lite mycket nonsens att läsa igenom. Eftersom vi ännu inte har en chat funktion på denna sida så varför inte starta en chat tråd för Båtmats medlemmar. Så håller vi denna tråd öppen för recept, tips och dylikt. Vad tycker ni??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Hej Riwallen och alla andra! Jag skapade en ny tråd där vi kan vara då vi bara snackar. Så kan vi skriva våra recept och tips här. Det kan vi även där om vi vill. Men dom bästa kan vi skriva här. Mvh Xander. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=46259 P.S: Jag flyttar över mina recept från den andra till denna tråden efter hand. D.S.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

Hej xander kan du inte starta en ny tråd båtmat och ta med dig det sista receptet här. börjar ju bli långt här

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Här kommer en sås till fisk. [bLÅ]Lägg i två matskedar smör i en kastrull. pudra i lika mycket mjöl, häll i lite vitt vin, ca 1,5 dl creme fraiche och ett par dl grädde. Salta och peppra, vill man kan man stoppa i en fiskbuljongs tärning också. Låt det puttra några minuter. Ta sedan en halv citron och pressa i saften, smaka av, behövs det så ta mer citron. servera gärna till lax eller annan god fisk.[/bLÅ] Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

stekt lax [bLÅ]filea laxen men behåll skinnet skär ca 4-5 cm breda bitar krydda salt svartpeppar stek laxen på skinnsidan på medel värme sen när den nästan är genomstekt så vänder man på laxen och steker kort stund pressa lite citron över och servera till potatissallad och en kall pilser [/bLÅ]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

laxoring skrev: låter gött fast jag bara tagit mig två st pilsner. smakade makrillen bra. steker du makrillen som den är eller panerar du den oxå Makrill [bLÅ]Jag brukar panera: Blanda mjöl med lite salt och peppar, stoppa makrillsfileerna i det, och sedan i pannan med lite smör och dill ovanpå. Häll på två dl mjölk, så får du en jätte go sås också. Serveras gärna med färsk potatis och ett par öl.[/bLÅ] Mvh Xander

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

Hej vad är du riwallen har du fastnat vid sommen med din riwall :-?

post-7676-1394234415,9395_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det ändå vore så väl.:-( Haft mycket att göra ett par veckor så här innan semestern. (Bara 3 veckor kvar:-D ) och kommer att ha mycket att göra ett tag till. Men jag ska försöka dyka in hos er och snacka lite mat och dylikt i veckan. Ha det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Hej alla mat intresserade! När jag går in för att titta vilka som är medlemar i båtmat så så trycker jag på [RÖD]visa alla[/RÖD] men då säjer mg att det finns inga medlemar. Är klubben borta? Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst xander

Här kommer ett recept till midsommar. [bLÅ]Ruccola sallad ca 50 gram Färsk basilika bladen från 2-3 kvistar Olivolja ca 1 dl Valnötter ca 50 gram Parmesanost ca 50 gram Vitlöksklyftor 2 st Kör allt i mixern.(kan göras hemma för att läggas i en burk och ta med ut till båten) Koka upp färskpotatis för fyra personer, (låt dom svalna lite så du inte bränner dig), dela dom som stek potatis eller i fyra delar beroende på storlek. Blanda i den gröna sörjan tillsammans med ca 10 körsbärstomater som du delat på hälften. Serveras till ett gött grillat kött och lite vin.[/bLÅ] Mvh Xander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

[bLÅ]lite mat recept koka färsk potatis låt dom svalna sen panera med olivolja och vitpeppar salt och svartpeppar trä på dom på grillpinnar och grilla dom över glöden. funkar bra till det mesta i köttväg o kall öl[/bLÅ]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla burkugnsälskare! Tänkte dela med mig av ett bra grundrecept på bröd till Burkugnen. [bLÅ]2 dl varmt vatten ( Torrjäst kräver varmare än fingerljummet) 1 msk Sirap ½ tsk Salt 1 msk Olja 1 ½ tsk Torrjäst 5 dl Vetemjöl I just detta bröd har jag blandat in solrosfrön men man kan lägga i Russin, Valnöt, riven morot etc… Eller bara pensla med olja och strö över Vallmofrön eller sesamfrön. Givetvis kan man också blanda i olika mjölsorter med Vetemjöl i grunden. Jag har burkugnen på den stora brännaren bara ett snäpp från lägsta lågan, i ca 20 min… (Känn efter med tandsticka, om den är torr så är brödet klart) Låt stå i ugnen ca tio min efter det att du stängt av lågan.[/bLÅ]Smaklig måltid! //Annica

post-5094-1394234443,5164_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring

. [bLÅ]bjud på detta mat recept koka färsk potatis och stek dom sen med massa gul lök och stek färsk fisk gärna lax och en klick cremefrecsh som lite sås och sen strör du örtsalt trocomare över allt o några kalla öl till[/bLÅ]

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Som nya medlemmar i denna klubb försöker vi naturligtvis blidka er andra med ett recept :-) (Receptet har tidigare presenterats i det öppnat forumet) [bLÅ]Couscous-sallad till fyra personer (jättebra till grillat): 6 dl tillagad couscous 3 tomater (tärnade) 1 burk fetaost (tärnade) 1 knippe persilja 1 äpple (i små bitar) 1 röd paprika (i små bitar) Krydda med salt, peppar och mynta.[/bLÅ] Vid ättillfället ger en vinaigrette extra smak. Vi brukar göra den hemma, hälla den i en påse och sedan stoppa den i kylväskan (vi har ingen kylbox). Jesper och Helena

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jesper och helena och välkomna hit. Ett tips när ni lägger in recept är att [bLÅ]blåmarkera[/bLÅ] recepten så att jag kan spara ner dem lättare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...