Gå till innehåll
söndag 05 maj 2024
Gäst Jörgen

Problem att tilta manuellt, Johnson 40 hk -96

Rekommendera Poster

Gäst Jörgen

Hej! Har nyligen köpt en begagnad Johnson 40 hk (Seahorse) -96 som jag monterat på min Örnvik 540. Allt går bra utom att motorn inte går att lyfta från båten pga den är för tung. När jag lyft i skeddarn kan jag låsa den och successivt fälla den utan problem mha spaken som juserar kolven. Hur kommer det sig att jag inte orkar lyfta motorn? Borde inte kolven hjälpa till? Eller har jag missat nån ventil eller något? Hoppas jag kan få hjälp här. MVH /Jörgen

post-0-1394234402,5963_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske äter för lite gröt... Näää ....hjälpkolven kanske är dålig och inte knuffar på nånting o tala om eller så kanske de e nån störning på växelwiren så den ligger i backläge och låser motorn eller nåt... Men även om kolven är helt kass så är de inge större problem att fälla upp en 40hk-are, har man så pass me muskler i armarna att man klarar 2 armhävningar i rad så kan man fälla upp en 40hk_are..... Kolla alla spakar och sånt och se vad som händer/inte händer och i sånna fall varför.... Lycka till PS: om den där kolven som näms inte är ett stycke hjälpkolv så är det en powertrim kolv, jätte lätt att fälla upp om man trycker på knappen......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min motor kärvar bara när den är längst ner...fingrarna till backspärren ligger runt ????pinnen. så det behövs ett kraftigt ryck innan den går lätt... Hakarna på backspärren är lite slitna, så det på min... Ska fila till dom i helgen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena! Skulle förbereda för sjösättning idag (ja, jag vet att det är mitt i sommarn...) och upptäckte då att motorn inte går att tilta upp (har en 40 hk Evinrude -94, manuell tilt) och vid närmare titt i småmörkret såg jag att vajerns ändfäste (plast) har gått av, så hur mycket man än vickar på reglaget släpper inte hydraulspärren. Verkar ha fastnat, knackar på det med en skruvmejsel, det är trångt som fn eftersom motorn är i stort sett nedtiltat läge, men får inte loss den. Kan man ta loss hela paketet och mickla med det off-line? Har nån en manual att sälja?

 

Mvh //Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har du tryckt in fett i alla nipplar....

 

IOm axlarna e torra eller har gammalt stelt fett så går det trögt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått loss den iallafall... Det var så enkelt att kolvens reglage är fjädrande, alltså när jag fått loss vajern, som för övrigt inte är trasig förutom fästet mot reglaget (kallas den kabelöga?)var det bara att med en skruvmejsel dra i tiltreglaget, och vips var motorn uppe. Nu gäller det bara att hitta en sån här ögla. Skall åka runt lite och se vad jag kan hitta på diverse tillbehörsfirmor idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...