Nisseman 0 Postad 27 Maj , 2018 Hej, jag har ett problem med min ryds 510 och optimax 75. Förra året blev reglaget bara trögare och trögare så i år bestämde jag mig att fixa med det. Jag skruvade isär reglage ett par ggr och smörjande etc men blev ej bättre. Så kopplade jag loss växelvajer och då gick reglage lättare. Men när jag monterade dit den igen och satte ihopa allt så vägrade de växla till backläge utan endast till fram. När man lägger i back hoppar den bara över till neutral. Tog loss vajer och den var trög så jag bytte till nya. Bytet gjorde jag genom att dra ut de gamla reglagekablarna. Sen trädde jag igenom 2 nya. In bakom reglage, ut i låda framför, in i kanal högt upp i hörnet bak till bakluckan. Därifrån ut till motorn via bränslegenomföring. För att fästa i motorn fick jag lossa lite på oljetank, annars omöjligt. Motorn startar bra och reglagekablarna blev bra inställd mot neutral. Och nu slår backen i då och då. Men fortfarande så vill den inte alltid lägga in back utan den liksom hoppar in i neutral. Det är precis som reglage tycker det är för trögt och vid ett viss moment så släpper den att flytta växelvajer till back utan hoppar in i neutral när man drar spak ned. kan man få hjälp med fler idéer. Kan reglage vara slitet. Är ett mercury utanpåliggande reglage. Är det något konstigt med neutral knapp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 27 Maj , 2018 Är det fortfarande trögt om du lossar kabeln i motoränden? Så du säkerställer att inte problemet sitter i motor/växelhus... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nisseman 0 Postad 27 Maj , 2018 Jag misstänkte växelföraren men när jag bytte till nya kablar så kände jag på den och kunde lätt flytta den. Men en konstig sak är att jag såg att det finns neutral knapp som reservdel, undrar om de kan bli dåliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nisseman 0 Postad 1 Juni , 2018 (redigerade) Jag får säga att jag hade fel. Visst vajrarna var tröga, och jag bedömde som att växelföraren gick lätt på motorn. Men den gick lätt åt et håll, när man lägger växel framåt. Men med de nya vajrarna så är det växel till back som är trög. Så nu är frågan var man åtgärdar det på motorn. Alla delar under kåpan verkar helt ok. Alltså de rörliga delarna går lätt att röra. Ska man dela den nedre delen och försöka komma åt växel eller? Några tips? Redigerad 1 Juni , 2018 av Nisseman Felstavning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 489 Postad 1 Juni , 2018 Backen är trög om motorn inte går. Därför bör man undvika att lägga i backen med motorn avtängd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nisseman 0 Postad 1 Juni , 2018 Tack för kommentar. När jag provade med motorn igång så gick det smidigt ibland men ibland så orkade inte reglaget putta i backen utan stegade över till neutral. Och nu är verkligen det nya kablaget lätt jmf med gamla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nisseman 0 Postad 1 Juni , 2018 (redigerade) Jag tog isär reglagets kåpa och såg att reglaget också hade svårt att trycka tillbaka växel från fram till neutral. Redigerad 1 Juni , 2018 av Nisseman Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 489 Postad 1 Juni , 2018 Har möjligen impellern servats i samband med att problemen uppstod, eller växelhuset av någon annan anledning lossats. Det som "styr" växeln i växelhuset är en kam (jämför kamaxel). Uppifrån motorn ned till växelhuset går en axel. Växling sker genom att denna axel vrids så att kammen vrids. Axel kan oftast vridas varvet runt om man så vill. Roteras axeln så går växlarna om man börjat i neutral: neutral -> fram-> neutral -> back -> neutral .... eller om man roterar åt andra hållet neutral -> back -> neutral -> fram -> neutral .... Om växeln som du beskriver hoppar från neutral- >back -> neutral när du lägger i backen så tyder detta på att vridningen går för långt. Merc brukar ha neutral uppmärkt i motorn. Kolla att den rörliga infästningen av växelkabeln är mitt för detta neutralmärke då reglaget ligger i neutral. Om detta inte OK justera kabellängden/reglaget. Om det stämmer, så kolla att propellern kan roteras för hand åt båda håll. Om detta inte funkar så sitter felet i motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nisseman 0 Postad 1 Juni , 2018 Tack, ska kolla läget noga imorgon. Propellern snurrar lätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nisseman 0 Postad 2 Juni , 2018 Jo, är det meningen att man måste lossa lite på oljetank på motorn för att komma åt att sätta reglagevajrarna på plats i motorn? Väldigt trångt därklossarna som reglagets längd ställs in med ska sitta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nisseman 0 Postad 3 Juni , 2018 Jo, är det meningen att man måste lossa lite på oljetank på motorn för att komma åt att sätta reglagevajrarna på plats i motorn? Väldigt trångt därklossarna som reglagets längd ställs in med ska sitta. svar, när man byter kabel på optimax så lossar man list runt motorn och därunder en kåpa som sitter med 2 m8.sen blir det enkelt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nisseman 0 Postad 3 Juni , 2018 Hej, dagen mekartimme vid båt resulterade i att växelföraren på motorn går lätt och vajrar fint och motorn startar fint osv. Och att jag nu insett att det är något med reglaget. Så jag tog hem reglage. Bifogar 2 filmer, en som visar hur det fungerar samt en som visar hur den väljer att hoppa över i neutral när jag ökar omtrycket med fingrarna och försöker lägga i back. Men nu vet jag inte mer hur jag ska göra. Ska man försöka ta isär reglaget, men då verkar tricket vara handtaget och de begriper jag inte hur man lossar eller vad..... Film var svårt, återkommer tack för övriga fina synpunkter. Spoiler Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nisseman 0 Postad 3 Juni , 2018 Film gick ej att lägga upp. Men bilder. en bild visar reglage neråt ”back”och växelföraren överst längst in rätt läge. en bild visar hur jag enkelt håller emot den inre växelföraren med fingrarna. Och drar reglaget neråt. En bild visar hur sen reglaget står neråt men växelföraren står kvar i neutral. Frågan nu är om man ska köpa nytt eller försöka demontera reglaget. Alla tips är välkomna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nisseman 0 Postad 5 Juni , 2018 Nästa steg blev att byta till nytt optimax reglage och nu blev allt perfekt. Mycket trevligare än det gamla. Återstår bara en sak och det är att fästa kåpan vilket visade sig vara lite knepigt. Den nya runda kåpan vill liksom inte passa. Märkligt. om ngn nu ska bygata så är det top mounted control box gen ii man ska köpa. I övrigt passade allt perfekt i gammal infästning och kablage. Enkelt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nisseman 0 Postad 5 Juni , 2018 Någon som grejat med reglaget på bilden, några erfarenheter? Kåpan vill inte på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser