Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
torb

Problem med rullgenua

Rekommendera Poster

hej har nu varit ute i helgen och seglat. Är ganska färsk på det här med segling och nu fått känna på 10 m/s med en hel del vågor en bit utanför Sandhamn idag vilket var spännande och vilt... Min båt är en Misil II med masthead, och jag kryssade mest hela tiden på vägen hem. Min fråga gäller hur mycket fladder i försegel man kan tillåta? När jag revat ett rev på storseglet och rullat in en hel del(ung fram till masten) på rullgenuan fladdrade förseglet hela tiden i akterliket. Detta, eller nåt annat, resulterade i att en söm gick sönder en dm ganska långt upp i seglet. :-( Jag skotade så mycket det gick, men ändå fortsatte det fladdra, och dessutom såg då seglet helt plant ut då, och det skall det väl inte vara.. Jag provade också att justera skotpunkten fram och tillbaka. Det beror ju förstås också på hur högt man går i vinden, men jag upplevde att man nästan måste falla av till halvvind för att fladdret skall försvinnna helt plus att båten lutar ju aldeles för mycket, och då är det ju meningslöst att försöka kryssa överhuvudtaget... Jag blev omkörd av flera båtar som gick mycket högre än mig hela tiden också.. Jag har innan testat att byta skotskena till den inre vid inrullad genua men upplevde att båten fick sämre fart och kraft när jag gjorde så... är det så att den inre skotskenan alltid skall användas när man rullat in genuan ändå? Gör jag kanske nåt annat fel, eller är det så här problematiskt att kryssa med dessa båtar vid hårda vindar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst johan g

jag hörde någonstans att för varje 15minuter som seglet fladdrar förkortas dess livslängd med ett år. Altså, fladdret bort. Vid inrullning bör normalt skotpunkten flyttas framåt, dessutom bör du nog spänna snörplinan. I frisk vind skall seglet vara plant, men om det är mycket vågor kan du kanske behåva lite mera kraft = buk i seglen och segla lägre =mera fart Ett gammalt(över 10 år) uttänjt segel(har det enbart vågräta sömmar?) går kanske inte längre att få helt plant och fladderfritt. Då måste du satsa på mera fart istället och inte gå så högt , c40-45 grader borde vara lagom. Låt inte heller båten luta mer än 20 grader, det bara bromsar. mvh/j

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...