Georg_Ohm 5 267 Postad 11 Maj , 2018 4 timmar sedan skrev Pentax: Grattis Georg, du är tydligen en av dom som lyckats med en "grispitt". Ett verktyg som man inte kan varna för mycket för! Har skapat mycket arbete i onödan när den gått av i hålet, vad är det Tommy här på forumet brukar skriva om onödigt arbete. Min erfarenhet är att lyckade operationer med grispitt hade gått lika bra, eller bättre med vänstergående borr om skruven ska upp, i TS fall skulle det vara bättre att skruva ner skruven efter att den gått av. Den enda modellen av skruvurdragare som verkligen funkar är den med raka pinnar. Tack så mycket, jo ibland lyckas jag rätt bra, men jag vet att jag dragit av dessa verktyg också, med nya problem som följd. Jag köpte på mig en sats med andra urdragare också, en gång, även för trasiga skruvskallar, och lade den fina plastlådan med dessa verktyg på ett bra ställe så att jag inte skulle glömma ihåg var jag lade dem... Men Alois Alzheimer har nog varit och flyttat runt på alla bra att ha verktyg... Men jo, grispittarna har väl mest varit till nytta, även om jag dragit av ett halvdussin, senast tjuriga stålskruvar till avgassytemet i ett motorblock av aluminium/magnesiumlegering, till en tysk luftkyld boxermotor, tro det eller ej, men jag fick ut tre av fyra fastrostade maskinskruvar, den fjärde däremot.... får vänta "till en annan gång". Man skall inte ge sig så lätt, bara att bita ihop och fortsätta att göra motstånd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser