Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
johan_paz

Grundsmyg på Yamaha 40hp tvåtakt

Rekommendera Poster

Köpte för något år sedan en liten styrpulpetare, cresent 432, med en Yamaha 40 tvåtaktare från 2000. Motorn har elstart men inte så mycket mer, enkelt och problemfritt.

Dock har jag ett problem med grunt vatten, lyckas inte få in grundsmygläget, det skall finnas ett sådan om jag läst manualen rätt, men får inte till de. De manöverspakar som finns är en på framsidan som man låser motorn i nerfällt läge, och en längs riggen som låser den i uppfält. Har försökt med de mesta, att dra motorn upp och ner medans jag drar den främre spärren fram och tillbaka, men får den aldrig att stanna annat än i nedersta läget. Är det något som skall smörjas upp? Har försökt hitta när jag haft båten på land men ingen framgång. 

 

Eller kan det vara så att jag har en motor helt utan grundsmyg?  Det är den 3-cyldriga så den är inte helt lätt att tilta manuellt heller.

 

Tack på förhand

Johan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hemsidan fick hicka när jag skulle posta detta så därav två inlägg.. hittar inte var man tar bort de.

Edit: fick till de. "Dölj inlägg"

Redigerad av johan_paz
Se inlägg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns en verkstadshandbok på boatinfo.se.
Finns enligt länken ett kapitel om yamahas olika trim&tilt-system.
Har du det enklaste "hydro tilt lock systemet" enligt bilderna nedan?

I så fall verkar det inte finnas nåt särskilt grundsmygläge utan bara en chock-upptagande ventil.

 

yam.hydrotilt.png

hydrotilt.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen sådan dämpande cylinder, utan ännu enklare. Kommer inte åt manualen på den länken då jag inte har eller kan installera flashplayer :/. Försöker hitta någon manual på nätet men hittar bara den amerikanska och där står det ej beskrivet.

 

 

Någon som har en länk eller en pdf fil till en internationell/europeisk manual till denna?

 

mvh

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Knepigt! Kan motorn vara äldre?
Manuell tilt fanns bara t.o.m. 1986 (åtminstone i USA).

Kolla denna reservdelsskiss hos boats.net , detaljerna 32-36 tillhör "shallow water drive".
Fanns på modellerna enligt denna lista.


Nå, i skissen syns ju också var spärren bör sitta ifall den inte råkar vara bortplockad?
Edit: Verkar som spärren var ett tillval som inte alla motorer hade?
Bricka 36 är ju märkt "without shallow water".

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är en 2000 årsmodell, men jag tror inte den såldes i USA.

 

Hittade en nästan identiska på nätet, enda skillnaden är att den har manuell start. På en av bilderna syns spaken på framsidan, det var denna jag hoppades skulle kunna ge mig möjlighet till grundsmyg.

 

https://ssimarine.co.uk/products/yamaha-40-hp-2-stroke-manual-start-remote-outboard-oil-injection-long-shaft?variant=4078157266975

 

 

Mvh Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...