Gå till innehåll
lördag 06 september 2025
forgus31

byta blad på foldingprop för rätt stigning

Rekommendera Poster

Den nya motorn och drev kan ha annan utväxling så varvet föreslår ev. propellerbyte. Navet har nya splines och jag hoppas slippa byta hela pr

Våren har gått fort. Ena dagen is i hamnen, nästa dag isfritt och sjösättning. Motorlösa Forgusen fick hjälp till mastkranen där masten hamnade rätt på ett par timmar. Jätteskönt utan kö med lugn och ro att göra ev. misstag. Idag hjälpte en kompis med 2,5 hk utombordare oss till Långedrag och Sjöstadens varv för motorbytet. Dimman lättade när vi kom till hamnen men ingen tät dimma, bara grått och fuktigt. Nu blir det kanske anledning att byta propeller eller finns blad med valfri stigning till den gamla proppen, en VP S-drev original som nog kostar en del då tjuvarna väntar på bytet vid varje upptagning.

opellern av kostnadsskäl. (kanske dyrare eller?). Sjöstadens varv är nya i Göteborg och får nu visa sig på styva linan. Jag fick mycket trevligt bemötande på mässan och vid ankomst till verkstan i Långedrag, Najad/Nimbus tidigare lokaler. Två veckor ska det ta max lovar de och det fick jag leveransklausul på i kontraktet. Skönt efter allt man läst om marinor som inte kan almanackan. Leverans i augusti gör ingen seglare glad! 3581221 står ett nummer på bladen som ska vara stigningen och data. Nån vet kanske värdena?

Ska bli skönt med en rökfri motor äntligen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu sitter motorn på plats. Hittade igen mitt inlägg först nu. Varvet har gjort ett bra jobb även om den blev en vecka försenad. Blev lite billigare istället. 5% per vecka 6000 kr för keveransförsening. Har även bytt ut den läckande toatanken och gamla toan som är 40 år. Inget större fel på den så den  blir reserv och blomvas på gården så länge. Alvas Baby Blake är outslitliga men vår är trögpumpad och vissa ombord har svårt med kraften som erfordras. Byta pumphus kanske men det kostar nog söm tio plasttoaletter. Får se hur bra de är. Enkla och lättpumpade är första intrycket. Lättmekad också. Imorgon sätter nya klimatet in med medelhavsvärmen igen. Inget ont som inte har nåt gött med sig. Frågan är om man kan få Forgusen med sig till en ny planet men t.v är vi förstås glada över värmen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...