Gäst ER Postad 17 Februari , 2003 Vad blir bäst, att olja el lacka mahognyn i sittbrunnen, bänkar och sidor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Peter Lindgren Postad 20 Februari , 2003 Olja eller lack... ett kärt samtalsämne. Själv är jag inne på min tredje större träbåt och har ställ mig frågan otaliga gånger. Många träbåtsfanatiker säger olja med automatik, utan att egentligen veta varför. Olja är ju bara så rätt. Men lack är också rätt. Frågan är bara när - oavsett vad du avser att styrka på. Väldigt få talar om oljans nackdelar. Olja har faktiskt sådana också annars hade ju allt trä utomhus varit oljat, eller hur? Mågelangrepp hör till, svårare att torka av och hålla rent etc. Naj, mitt svar är: olja under lacken men inte för mycket, då får du oljekok när solen kommer på. Olja (rå linolja) stryker jag invändigt i skovet. Resten lack. När du blivit riktigt duktig på att lacka kommer du inte att ha några större problem med lacksläpp. Fagande lack är oftast ett problem som man själv förorsakat. Läs den populära och informativa träbåtsboken som kom för ett par år sedan. Där finns ingen fundamentalistisk, principiell hållning, bara förklarande fakta och erfarenhet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser