Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
forgus31

Lithiumbatteri ihop med bly.

Rekommendera Poster

Jag har plockat med lipo-celler och liion ett tag nu och har t.ex provat ansluta tre celler 3,7V=11,1V till mitt husbatteri i båten. Det är tre stycken 50Ah liion samma sort som i min elbil. Det var helt odramatiskt vilket också var planerat med spänningen  på  ungefär samma nivå. som blybatterierna. De är ju också förhållandevis förlåtande om man jämför med lithiumceller. Det är just detta som gör att jag gärna blandar bly med lithiumbatterier. Min idé  nu är att bygga ett trecellers lipo- batteri och låta det förstärka min lilla husbank. Med 3  st 75Ah parallell lipoceller och tre såna i seriel får jag 225Ah förstärkning av båtens  250Ah blybatterier. 

 

Det återstår nu bara? att bryta laddningen vid c:a 12,5V och låta blyet ta all laddning från generator eller solceller/bryggström. Jag behöver alltså en kontaktor med inställbar brytspänning då jag villl separera lithiumbatteriet vid mer än 12,5V eller mindre än 9,6V. Så lågt som 9,6V är inte bra för blybatterier heller så den kunde man utesluta men bly är billigt om nåt ändå skulle hända. Lithiumcellerna är värda ett högre skyddsnät.

 

Var finns mitt relä eller kontaktor?

 

Vad är vitsen med min idé:?

 

Jag har fått lite praktik från anslutning av lithiumceller. T.ex försökt ladda ett lithiumbatteri från ett annat med lite högre spänning och sett att inre motstånd nära noll ger häftiga strömmar s.k strömrusning. Blybatterier ihop med lithium har sina finesser vid brytning av last eller laddning. Det behövs mycket kalkylerande och hårdvara för att bygga ett lithiumbatteri i båten. T.ex bryta generatorladdning till lithiumbatteriet om motorn är igång och laddar. Stor ström, kanske 100A, ger vådliga strömspikar som förhoppningsvis dämpas av blybatterierna. Mitt blybatteri med "inbyggt" lithiumbatteri blir en bra energikälla.

 

1. Med bortkopplat lithiumbatteri blir ingen ansluten apparat ledsen av för hög startström.

 

2. Batteriapaciteten ombord ökar med 225Ah där 80%  kan fullt utnyttjas= 180Ah mot idag 60Ah (25%).

 

3. I takt med att kunskapen ökar kan jag ev. släppa på tyglarna och minska ner på blybatterierna. 

 

Hur uppträder 12 volten i mitt hybridbatteri i min teori?

 

Bortkopplat från lithiumcellerna precis som vanligt förstås. En stepupmodul laddar blyet från lithiumet med t.ex 5A eller inställbart så blybatteriet tappar inte kapaciteten så länge lithiumet är laddat och över 9,6V. En manuell? brytare kan koppla ihop lithiumcellerna med blyet om t.ex en kraftig last behöver stor ström.

 

Med det här tekniskt enkla tillägget i vår båts elsystem kan jag på nära håll studera

 

Hur uppför sig generatorn och remmen vid laddning av liyhiumbatteri.

 

Luktar startmotorn gott efter ett par lithiumstarter (startkablar)?

 

Klarar invertern riktigt pigga batterier?

 

O.s.v.

 

Har mer lithium i huvudet men spiller det i andra trådar.

 

Och, Jag behöver alltså en kontaktor med inställbar brytspänning!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan, forgus31 säger:

- - -

Det återstår nu bara? att bryta laddningen vid c:a 12,5V och låta blyet ta all laddning från generator eller solceller/bryggström. Jag behöver alltså en kontaktor med inställbar brytspänning då jag villl separera lithiumbatteriet vid mer än 12,5V eller mindre än 9,6V. Så lågt som 9,6V är inte bra för blybatterier heller så den kunde man utesluta men bly är billigt om nåt ändå skulle hända. Lithiumcellerna är värda ett högre skyddsnät.

 

Var finns mitt relä eller kontaktor?

- - -

Och, Jag behöver alltså en kontaktor med inställbar brytspänning!

 

Den här "Kinakretsen" går att ställa i olika funktioner för att reagera på låg eller hög spänning (eller bådadera).

Reläet kan kopplas som NO (normally open) eller NC (normally closed).

Det borde gå att använda kretsen för att ställa in din brytspänning och sedan låta reläet dra en kraftigare kontaktor som klarar de strömmar som ska brytas. (Det lilla reläet på kretsen uppges klara 10A och du behöver nog bryta mer än så.)

https://www.ebay.com/itm/Battery-Charger-Discharger-Board-Under-Voltage-Over-Voltage-Protection-Module-CG/122820208682?_trkparms=aid%3D222007%26algo%3DSIM.MBE%26ao%3D2%26asc%3D50074%26meid%3D2227b98e570247d38d7b7defebf37a4b%26pid%3D100005%26rk%3D6%26rkt%3D6%26sd%3D142673337652%26itm%3D122820208682&_trksid=p2047675.c100005.m1851

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar så mycket Lintott! verkar vara vad jag sökt.  Ska läsa igenom beskrivingen som var ovanligt omfattande och beställa ett ex. 

 

Kanon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...