Gå till innehåll
tisdag 16 juni 2026
Kenneth_S

Propelleraxeltätning rostat fast...

Rekommendera Poster

Jaha... Då var det större problem med propelleraxeltätningen (gland) än vad jag trodde... Den har rostat fast i gängorna vid glanden (heter det så?) p g a massa saltvattenläckage från diverse håll, bl a glandtätningen. Det har understundom varit runt 350 liter saltvatten i  kölen. De tidigare ägarna har inte varit jättesnälla med båten, och det ser jag resultatet av nu. Bl a har jag fått byta motot p g a att föregående ägare inte brytt sig om att rensa oljekylare och värmeväxlare från bôs&snäck, vilket i sin tur gjorde att motorn skar... Allt detta är åtgärdat nu, så det är "bara" propelleraxeltätningen kvar..

Jag har köpt nåt rostlösningsmedel som tydligen fryser loss rosten, nån freezenånting. Typ 556, tror det är samma fabrikat, flaskan ser likadan ut i alla fall.

Är denna frostflaskan lösningen på mitt problem? Jag har jättestor polygrip och jättestor rörtång för att kunna hålla fast ena delen och dra (förhoppningsvis) loss andra delen...

Någon av er som vet vilken typ av frostlösare jag pratar om, och vet om denna fungerar?

Ser fram mot återkoppling från er som vet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tror på fryseffekten är det bättre att ra kylspray.

Får du väl in produkten genom rosten så har det viss effekt. Ibland krävs hög värme.

Det finns kapillärkrypande lösande med fosforsyra som funkar till det mesta.

Det beror på hur det ser ut..

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla glandtätningar jag sett, och det är ganska många, har varit tillverkade av brons eller mässing, så ihoprostat kan vi bortse från!

Har du verkligen lossat låsmuttern? Inre muttern ska gängas ut åt aktern, sedan brukar glanden vara så lös att den går att gänga av med handen.

;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
9 timmar sedan, Pentax säger:

Alla glandtätningar jag sett, och det är ganska många, har varit tillverkade av brons eller mässing, så ihoprostat kan vi bortse från!

Har du verkligen lossat låsmuttern? Inre muttern ska gängas ut åt aktern, sedan brukar glanden vara så lös att den går att gänga av med handen.

;)

Jag å brorsan -inga veklingar nån av oss- tog så närapå en åder eller två spräcktes... Jag höll emot glanddelen och brorsan försökte dra, hände totalt nada förutom då ådersprickningsrisken... Sprutade även en massa wd-40 på, med samma resultat... Ok, kanske inte rostat fast då, men vad har då hänt? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Drar ni åt rätt håll? Kan den vara gängad åt olika håll beroende på åt vilket håll axeln snurrar.

Citat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
9 timmar sedan, Skoter säger:

Drar ni åt rätt håll? Kan den vara gängad åt olika håll beroende på åt vilket håll axeln snurrar.

Du kan ha något där... Jag vet faktiskt inte. Vad jag förstått så ska (väl?) låsmuttern lossas motsols, och även glanden ska (väl?) dras/spännas motsols? 

Pentax, min guru i detta, hjääääälp... Är det så urbota dumt att jag helt enkelt gör tokfel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
10 timmar sedan, Pentax säger:

Kan du fixa en bild på tätningen?

Pentax, se ovan... Är det så att jag är ute och cyklar i fel tunna och helt enkelt gör förbannat fel?

Om det är så att du någon gång i mars har tid att kolla upp min tätning, så är du högst välkommen. Jag har båten i GFA's hamn i Askim - Vid Marholmen...

Kan behöva experthjälp med detta....

Redigerad av Kenneth_S

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej för sjutton. låsmuttern åt ett håll och glanden åt det andra!

Ska försöka vara pedagogisk, om du står på styrbords sida av axeln, med näsan mot axeln, ett verktyg på låsmuttern, det skjuter du ifrån dig, ett verktyg på glanden det drar du emot dig.

Alltså om du står med näsan mot fören, låsmuttern dras moturs, glanden medurs.

Lite ot, det blir ett oerhört starkt förband i en mutter med låsmutter, ena sidan av gängan i varje mutter kommer att pressas dikt an mot gängan på skruven, det blir friktion det.

;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
43 minuter sedan, Pentax säger:

Nej för sjutton. låsmuttern åt ett håll och glanden åt det andra!

Ska försöka vara pedagogisk, om du står på styrbords sida av axeln, med näsan mot axeln, ett verktyg på låsmuttern, det skjuter du ifrån dig, ett verktyg på glanden det drar du emot dig.

Alltså om du står med näsan mot fören, låsmuttern dras moturs, glanden medurs.

Lite ot, det blir ett oerhört starkt förband i en mutter med låsmutter, ena sidan av gängan i varje mutter kommer att pressas dikt an mot gängan på skruven, det blir friktion det.

;)

Ja, jo att glanden vid själva lossningsfasen ska dras motsatt håll, det förstår t o m  jag  :D:lol:

Jag tänkte snarast på att när jag väl fått lossat låsmuttern, att glanden då dras även den motsols/moturs. för att spänna bandet inne i glanden.. Det var så jag tänkte

Är det sista jag skrev rätt tänkt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja visst naturligt vis är det så, flätan kommer då att pressas hårdare mot axeln.

Tyvärr håller du till lite utanför mitt "distrikt" men man vet aldrig åt vilket håll man rör sig ibland,

:D

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...