Gå till innehåll
fredag 26 april 2024
MackanB

Hur gå till väga? Gängor vid stävlageret..

Rekommendera Poster

Hej. 

Har ett litet problem.

Skruvade av mitt stävlager o upptäckte då att det är gängpaj på den undre bulten o förra ägaren hade limmat fast denna med sika... den övre är dock hel. Hur gå till väga? Ska jag plasta in en gänginsats eller går det att  få till nya gängor till originalbulten? Är en 10mm tjock Fransk träskruv i brons?

 

Har gänginsatser i syrafast mässing. vad d nu innebär?  Som jäag funderar på att dra i o plasta fast i gamla hålet o sedan dra i en syrafast rostfri A4-klassad m8 istället. Funkar detta. Eller blir d pannkaka av d?

Redigerad av MackanB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan, MackanB säger:

Hej. 

Har ett litet problem.

Skruvade av mitt stävlager o upptäckte då att det är gängpaj på den undre bulten o förra ägaren hade limmat fast denna med sika... den övre är dock hel. Hur gå till väga? Ska jag plasta in en gänginsats eller går det att  få till nya gängor till originalbulten? Är en 10mm tjock Fransk träskruv i brons?

 

Har gänginsatser i syrafast mässing. vad d nu innebär?  Som jäag funderar på att dra i o plasta fast i gamla hålet o sedan dra i en syrafast rostfri A4-klassad m8 istället. Funkar detta. Eller blir d pannkaka av d?

Inte nåt svar på frågan men undrar lite... varför geter det stävlager?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan, Caribic410 säger:

Inte nåt svar på frågan men undrar lite... varför geter det stävlager?

Ingen aning. Kanske är för att lagringen sitter på akterstäven? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan, MackanB säger:

Ingen aning. Kanske är för att lagringen sitter på akterstäven? 

Aha.. heter det åxå stäv. Hade för mej, nån har lärt mej, att stäv=för.

Isåfall så ere ju inte konstigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon har tidigare dragit den franska träskruven alldeles för hårt, dylika skruvar ska dras till det är god kontakt mellan objekten som ska sammanfogas, men ingen förspänning.

 

I Ts fall är stävlagret gängat på hylsröret och de franska träskruvarnas enda uppgift är att säkerställa att vattenintagen på stävlagret inte vrider sig så att de döljs bakom akterstäven, med försämrad smörjning och kylning av gummilagret som följd.

 

Det går utmärkt att fästa skruven med något tätningsmedel enligt tidigare ägare, då dessa skruvar i detta speciella fallet inte tillför något i sammanbindningen av ingående detaljer.

Utan det är gängan i hylsrör och stävlager som håller ihop det hela.

 

Kanske bäst att tillägga att i andra konstruktioner har motsvarande skruvar andra och större uppgifter, så att ingen blir lurad av mitt svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan, Pentax säger:

Någon har tidigare dragit den franska träskruven alldeles för hårt, dylika skruvar ska dras till det är god kontakt mellan objekten som ska sammanfogas, men ingen förspänning.

 

I Ts fall är stävlagret gängat på hylsröret och de franska träskruvarnas enda uppgift är att säkerställa att vattenintagen på stävlagret inte vrider sig så att de döljs bakom akterstäven, med försämrad smörjning och kylning av gummilagret som följd.

 

Det går utmärkt att fästa skruven med något tätningsmedel enligt tidigare ägare, då dessa skruvar i detta speciella fallet inte tillför något i sammanbindningen av ingående detaljer.

Utan det är gängan i hylsrör och stävlager som håller ihop det hela.

 

Kanske bäst att tillägga att i andra konstruktioner har motsvarande skruvar andra och större uppgifter, så att ingen blir lurad av mitt svar.

 

Tackar för svaret! 😊👌👌 va lite som jag tänkte att funktuionen va på dessa brons-skruvar. då kör jag sika som den förra ägaren. 

Redigerad av MackanB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...