Gå till innehåll
onsdag 03 september 2025
chripopper

Blir tokig! - Måla botten (utan bottenfärg)?

Rekommendera Poster

1 timme sedan, Thallatha säger:

Nu svarade du inte på mina frågor - mer än det vi redan visste - att du inte vet vad det gröna är för nåt..

Har du nån bild på båten - då kan man ju avgöra själv vilken färg skrovsidorna har -eftersom du väljer att inte svara på frgan?.

Där botten är skadad, är det samma gröna färg in till glasfiberlaminatet, eller ligger det ett annat färgskickt under den gröna färgen?

Vilken färg har det?

Har i så fall det underliggande färgskicktet samma färg som skrovsidorna?

Nej jag har tyvärr ingen bild nu då den är vinterförvarad en bit hemifrån. Ska dit och börja slipa ftamöver nån dag så då ska jag försöka kolla upp vad det är och fota!

Jag är osäker om det är nån färg under, isåfall gelcoat.

Vad tänkte du med färgen? Om man kör epoxy så fäster väl det på både 1 och 2-kompfärg, samt renslipat, eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varken en eller tvåkomponentsfärg skulle jag vilja ha på botten. Är det nåt sånt, så skulle jag slipa bort det ner till ren gelcoat. 

Hade en båt med en bred vattenlinje målad med tvåkoponentsfärg. Den låg med slagsida ett par månader. Tvåkompondntsfärgen lossnade på den biten som legat undre vatten.

Du kanske kunde ta en svamp och slå aceton på och tejpa mot det gröna och låta sitta några dar mot den gröna färgen. Skulle det lossna, är det bara att ta bort.

Är det en epoxygrundfärg så är det ju ok att ha kvar - om den sitter fast och och i övrigt är ok.

Jag är ingen noggrann man, men jag gillar inte att göra halvmesyrer. 

Händer ju ibland att vissa lägger ner en massa jobb och pengar på  på ett projekt och så hoppar man över en del för att man tror att det är jobbigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...