Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
aftersun

Stöttor för motorbåt

Rekommendera Poster

Hej, 

Jag har två bockar från Tyresöbocken och nyss köpt två nya stöttor som återförsäljaren menade jag kunde ha ungefär på mitten av båten som är 9m lång och väger 2,9 ton. Han menade att man hade stöttorna på sidorna men plattan är inte justerbar alls utan helt rak (se bild), enbart justerbar på höjden. Har ni erfarenhet av att använda sådana?

 

stock-photo-front-view-of-motor-boat-isolated-over-white-background-364684775.jpg.12a2c8f81b2f19e8c2451897d3ffdb5d.jpg

 

Se bild på stöttan: http://www.gcboathandling.com/se/page21.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som framgår av beskrivningen är stöttorna kölstöttor. Alltså ska de stå under kölen, inte på sidorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återförsäljaren Sea&Sea menade att dom kunde vara raka och ställas upp enl. bilden jag skickade samt att man skulle sätta ett spännband mellan dom. Fler kommentarer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är dessa två jag har också:

 

Att placera bak (maxlast 5 ton):

6570.jpg.ea3e4937df01b497e78e5afd9c01c5ff.jpg
 

Att placera fram (maxlast 1,5 ton):

6569.jpg.cd5c52f4d611cc5581782b6f1813d5c6.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men varför? Det finns ju vinklade stöttor för ändamålet. Jag skulle kolla om de kan bytas mot vanliga sidostöttor innan de tas i bruk. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dom menade vinklade vanliga sidostöttor inte var att rekommendera där på grund av att dom kunde kasa. Tanken är att lyfta upp båten imorgon förmiddag men nu blir jag lite orolig över deras resonemang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller är tanken att de ska stå lite närmre aktern där skrovet antagligen är plattare? Det vore ju inte helt orimligt. Vad är syftet med de extra stöttorna? Känns båten vinglig eller vill du fördela ut trycket bara? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vill fördela ut trycket. Eftersom bocken fram bara klarar 1,5 ton (bocken bak 5 ton) vill jag ha något på mitten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för båt? Kan ju finnas en bra tanke med deras resonemang om man ser vad det är för båt, skrovvinkeln kanske inte riktigt passar vanliga sidostöttor tänker jag?

Sidostöttor ska alltid förbindas med kätting, så de INTE kan glida isär. De har skåror för att fästa kättingen i. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du...  Om den väger 2,9ton, med motor antar jag. Ligger inte lejonparten av den vikten på aktre bocken då? 1,5 ton borde räcka gott fram. 

Sidostöttor ska inte ta nån vikt alls egentligen, de ska bara stötta så båten inte välter, så jag kan iofs förstå deras resonemang. Men platta stöttor efter sidan ger ju också lite tokig belastning på skrovet... Båten ska ju stå på kölen, vad du än placerar efter skdorna ska dessa bara stötta, inte bära. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror iofs vikten ligger mer mot mitten. Jag kan ju iofs sätta en av stöttorna under precis som det är tänkt och skippa något på sidorna på mitten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som flera andra säger så är de två extra bockarna av typen man sätter under kölen

Du kan sätta dom på steglisterna med endast för att balansera båten(då helst längs bak och utkant

All vikt skall ligga på kölen 

Själv anser jag bockarna du har har alldeles för liten anläggningsyta(dock många som använder denna typ)

Hela båtens vikt ligger på några centimeter 

Hade en kund med just en Axopar där Nimbus Göteborg hade pallat upp båten fel framtill

De hade lagt den på steglisterna fram istället för på kölen med skev botten som följd

Hoppas det inte är det exemplaret du köpt :(

 

P.S

Tycker det låter som att återförsäljaren lurat på dig bockarna men kan du använda dom under kölen som extra stöd så gör det 

Extra sidostöd behöver du ej utöver bockarna du har

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...