Gå till innehåll
tisdag 16 juni 2026
jonte_se

problem vid gaspådrag Johnson 60 VRO, 1990

Rekommendera Poster

Hej. Jag började få problem med min Johnson idag, det är en 60-hästars VRO ifrån 1990. VRO-delen är bortkopplad så jag kör på blandad soppa 1%. Förra ägaren har kört på 1% i 2 år utan problem. Den har gått fint förut, men idag började den dö vid hastiga gaspådrag (har gått fint förut). Den går fint så fort jag fått upp fullgas, samt att den dör efter en halvminut på tomgång. den spottar till ibland också :-) Kan detta bero på skit i förgasarna, eller vad kan det vara? Om så är fallet, är det nåt man bör tänka på innan man skruvar isär förgasarna på en sån kärra? Tacksam för svar. Mvh Jonte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Crille

Varför köra på 1% när det ska vara 2%. Det är klart det går ett tag men den får ju inte tillräcklig smörjning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det står att det ska vara 1% på motorn, samt att den förra ägaren kört på 1% i 2 år utan problem. Eller menar du att den ska få en fetare blandning när jag petar plattan i mattan? :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en Yamaha 25 från 1993 tidigare och den fick jag aldrig att gå riktigt jämt på tomgång. Jag rengjorde förgasarna skruvade upp tomgången (för att se om varvtalet påverkade) men hostning/spottning fortsatte och den stannade också innan den blivit riktigt varm. Jag vet sedan tidigare med mekande av bilmotorer (60-talare) att förgasare slits, spjällager m.m. vilket påverkar funktionen radikalt. Jag hade även inne båtmotorn hos auktoriserad verkstad men de lyckades inte heller få rätt på tomgången. Vad gäller gaspådrag har det mig veterligen att göra med mängden bränsle som motorn får. Testa att justera så att motorn får en fetare blandning (bensin/luft).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle tro att det är skit i nån gasare om den går bra på låga och höga varv, men inte om den får full gas för fort. Kolla munstycket för mellanregistret och nålventilen. Var noga med att packningen till gasarna hamnar rätt när du sätter tillbaka dom.(Typ o-ring)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var en miss tidigare när dom sa att man skulle köra på en procent. Massor av motorer har skurit på grund av den idiotin. För att inte tala om dessa VRO och andra liknande oljeblandare. Massor av motorer har gått en alldeles för tidig död tack vare det. 2 procent är det enda rätta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst mek

Till att börja med om du skall köra utan vro pumpems olje inblandning.Kör på 2% oljeblandning . olje anslutningen på unerkåpan skall pluggas samt el kontakten till vro pumpen isärkopplad. Problemet med din motor är med all sannorlikhet att flöttör nivån i förgasarna är för låg,ett vanligt fel på dessa motorer. Plocka ner förgasarna och bänd upp plåt blecket till flottörerna en aning så att det kommer in mer bensin i huset innan flottören stänger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

oki. Jag kör på 2% hädanefter :-) Det verkade som om det var fukt i soppan, jag drog i lite k-sprit så gick den fint sen Tack för alla svar Mvh Jonte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Jörgen

Hade en Johnson 30 hk -91 förra året som betedde sig på liknade sätt, fick förklarat av verkstan att tändplattan var lös och det var därför den gick bra på gränslägena full gas och ingen gas alls. Där i mellan betedde den sig hel konstigt och gick väldigt ojämt, trodde själv att det hade med soppan och förgasaren att göra men tydligen inte. Kolla detta och lycka till /Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du säker på att den inte håller på att skära ihop pga för lite olja? Ta ett kompprov för säkerhets skull

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Skaffa dig omgående ett bränslefilter med vattenavskiljare om du har motorn kär! Strunta sedan i K-spriten. Hälsningar: Roddarn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...