Nurven 0 Postad 4 September , 2017 Jag har en Mercruiser 496 mag -06 som varnar för motorfel. Varningen kommer oftast några sekunder efter start eller när jag åker i max 5-6 knop (max 2000 rpm). Det kommer en varningssignal samtidigt som varvet går ner (guardian mode). Det hela varar endast en sekund, sen går motorn som vanligt igen. Tekniker har kopplat upp sig mot motorn med det finns inga felkoder loggade. Felet uppstår aldrig när jag belastar motorn i lite högre varvtal eller farter. Efter att ha bytt vattenflödessensor, sett över alla jordanslutningar fick jag låna en begagnad styrbox. Med den monterad uppstår inte felet. Till min fråga. Kan man utgå från att styrboxen är trasig. Kan man i så fall programera om eller laga en styrbox? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Shas 6 Postad 6 September , 2017 (redigerade) Vad glad att du har en Mercruiser och inte en Volvo Penta.... Svaret på din fråga tycker jag att du ger själv... Styrboxen är ju motorns hjärna och det finns många konstiga problem som härstammar härifrån. Byt boxen Mvh // Shas Redigerad 6 September , 2017 av Shas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser