Frysmannen 0 Postad 25 Augusti , 2017 Hej! Letar efter en begagnad mer passande båt till min 8 hk Yamaha 4-takts motor med kort rigg då min nuvarande är på tok för ranglig. Vet inte fabrikat på båten jag har idag men det är en gammal renoverad historia runt 4 m med vek akterspegel, troligtvis lämpad för mindre motor och den vill gärna gräva ner sig vid gaspådrag. Tänkte höra här ifall någon har/haft eller rent av vet båtmodeller som passar bra ihop med min motor? Den kommer mestadels användas till fiske i lugnare vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 25 Augusti , 2017 (redigerade) Du är i samma sits som mig alltså, min lillbåt har en 8hk yamaha och båten är en thorjulle. Liksom din planar den inte, och är inte heller byggd för att plana, vilket jag inte tror din är heller om den är smal i aktern. Dessa båtar presterar lika bra med 4hk som med 8hk, de får inte upp aktern på bogvågen oavsett och kommer inte gå fortare än ca 5knop vilken snurra man än hänger på. Problemet är att väldigt få båtar över 4m lyckas plana med så liten motor som 8hk. Men det finns väl ett par... När jag själv grottade ner mig i detta i fjol blev jag tipsad om högarodd 400. Den ska tydligen plana lätt, förmodligen även med 8hk. Själv har jag inte sprungit på någon till salu för vettiga pengar häromkring än så det ligger lite på is för min del, men du kanske har bättre lycka. Sen kanske du är beredd att gå ner i storlek ytterligare? Båtar på 3,5-4,0m med bred platt akter planar i regel med småmotorer, själv tycker jag de blir för små för mitt hemmavatten. Redigerad 25 Augusti , 2017 av mikael_matsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Frysmannen 0 Postad 25 Augusti , 2017 Den är smal i aktern så det du säger stämmer säkert. Ja det finns en hel drös med båtar att välja bland så det är inte så lätt. Tack för tipset, den ska jag kika in. Ja exempelvis 355 Sportsman från Linder ska fungera bra med en 8 hk. Men frågan är om den blir för liten och dess låga vikt är en nackdel hur den beter sig på sjön om det blåser lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser