Gå till innehåll
måndag 29 april 2024
jwb

Tips på ny båt

Rekommendera Poster

Hej,

 

Är "båtänkling" och känner att det är dags för något nytt. Har kollat på Sea Ray 270/290/300, Bayliner 3055, Maxum 2700/3000, Regal 2760/292 mfl men inte riktigt hittat den perfekta båten ännu.

 

Nån som har tips på en bra båt som uppfyller krav:

* Bogpropeller (kan så klart montera i efterhand)

* U-soffa alternativ annan bra lösning i akter för att kunna sitta 5-6 vuxna runt ett bord

* Midcab så att 2 barn kan få eget sovrum

* Marschfart på runt 25 knop

* Ankarspel i både för och akter

* Helst separat liggdel i ruff så att ingen sängen behöver bäddas upp varje dag

 

Mycket tacksam för bra tips, maxbudget på ca 350K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi bytte till vår nuvarande båt så tittade vi en del på Draco 2700. Jag har en kompis som har en sån och han är nöjd. Båten har en riktigt fin u-soffa i aktern och en väldigt rymlig stickkoj. Känns överhuvudtaget mer välplanerad och ombonad än amerikanska båtar. Jag vet inte riktigt hur Dracon ligger i pris idag, men de börjar ju ha några år på nacken och närmar sig väl 250 000 kr prutat och klart?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en Doral Monticello / 250 SE som är grymt social med skjutbar aktersoffa och finns i ditt prisspann. Ligger flera ute nu, bland annat vår.

 

Vi letade efter Shaefer 290 Phantom också, sjukt bra planlösning uppe - men den är rätt ovanlig och över ditt prisspann.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en sea ray 290 Sundancer model 94-97 den känns rymlig och går att sola både bak och fram samt sitta vid rundsoffa bak. Sen sitter det en modern motor i min vilket gör mycket på bränsleförbrukningen MYCKET .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror ju på vad man prioriterar. Kan man leva med lite 90-talsstuk designmässigt så finns det massor av välbyggda och fina båtar. En har redan nämnts - Draco 2700. Sen har du Fjord 775 och 900 Dolphin. Marex 290, Polar 820, Joda 290, Nimbus 28, Saltö 2800 osv. osv. 

Redigerad av Bobba
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något som ofta skiljer och brister på många båtar i storleksklassen är just midkabinen, en del har ordentlig dörr och hyfsad takhöjd där man kan komma in och sätta sig innan man lägger sig medan vissa har ett "hål" som någon slags hundlucka med draperi där man ska krypa in från ruffen. Det kanske är ok för barn med knappast anständigt för vuxna i mitt tycke ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...