Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Fyrkrafs

Honda BF50A val av 4-bladig propeller

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

BF50A 1999 (LRTD)

 

Vore kul att prova skillnaden med en 4-bladig propeller någon gång, är det fiasko så duger den väl som reserv om inte annat =) Hur vet jag vilken som är för min motor? Instruktionsboken informerar inget om specifikationerna för själva propellern. 

 

Kommit ner till denna lista, originaltillbehör är tanken: 

 

 

 

prop.png

Redigerad av Fyrkrafs
stavfle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På din nuvarande propeller finns instansat stigning, diameter och rotationsriktning. Det är utgångspunkten. Sedan är nästa fråga, vad varvar din motor på full gas? Når du maxvarv? 

 

Fyrbladigt kan innebära att man får gå ner en tum i stigning för att behålla varvtal. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aha, det är så man läser sig till detta =) Kommer bli en vända idag, då ska jag ta reda på all data jag kan få fram. 

 

Återkommer med följdfrågorna. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercury har en propp som heter spitfire,passar till honda med hubb för din motor,

kostar ca 2000kr,ja har själv en sådan ,är nöjd bättre än trebladig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev lite utforskning av marknaden idag istället för båten så har inte kommit längre med specifikationerna tyvärr. 

 

Men men, Spitfire verkade lite spännande men efter att ha besökt tre butiker idag så kan jag konstatera ett tveksamt utbud av propellrar och även Honda originaldelar. Några tips om butiker i Sthlms län som kan tänkas ha Spitfire med ovan nämnd hub alt. Honda original på hyllan? Hittat någon i Älvsjö som säger sig ha mycket originaldelar men när det kom till propellrar hittade jag bara en av de 4-bladiga och tveksamt att det var rätt alternativ. 

 

Visst kan jag beställa från fjärran öster men har inget emot att handla över disk. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

i Stockholm skall väl det finnas Mercury återförsäljare som kan hjälpa dig,sptifire proppen är redigt cuppad ,ja kör med samma stignig som trebladig propp 13",varvar samma ,5850rpm vid fullgas,dock ingen honda utan en Mercury 50hk fyrcylindrig 2013,samma motor som Yamaha förutom design på kåpor mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det kan jag också tycka ska finnas men jag har inte listat ut vilken ännu så om kunskapen finns mottages den tacksamt =) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lyfter en gammal tråd..

 

Idag sladda jag förbi en handel men karln blev osäker på vinkeln och rek. mig att kontakta Hondahandlare. Sagt o gjort, var tyvärr ingen förhoppning om att hitta något öppet en lördagseftermiddag så jag drog iväg ett mejl efter handlarens rek.. 

 

Nu får jag hoppas att de har eller kan få tag på facit men går det att säga/beräkna på något vis? Handlarens oro var vibrationer och annat otyg, på min 3-prop står det:

11 1/8x13-G

 

Någon som kan spå i detta eller kanske råkar ha egen erfarenhet?

 

På den med Honda-artikelnr (dock Solas) står det för 13 splines:

10 1/2x13

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...