Gå till innehåll
tisdag 13 januari 2026
fhsp4m

Trög motor

Rekommendera Poster

Hej!

Köpte för tre veckor sen en Ryds 475 GT med en 50 hk Mercury EFI 4-takt, båda från 2001. Kört den ungefär 4 timmar sen dess. Senaste service som det fanns papper på var laddregulator-byte och kamremsbyte för 5 år sen men ingen aning hur mycket båten körts per år. Förra ägaren ska enligt uppgift att ha bytt filter och oljor själv varje år samt förvarat den inomhus varje vinter.

När jag köpte den var det inga problem att få den att plana när jag var ensam i båten men efter några timmars körning har den svårt att plana med mig ensam i båten. När den väl planar går det i ca 28 knop mot ca 31 knop första timmarna jag körde. Känns som att motorn går trögt och att den inte kommer upp i dem där sista topp-1 000 varven.

Körde hela familjen med packning för en vecka sen och kunde då köra i typ 20-25 knop, nu körde jag familjen med bara lite mer packning och den planade aldrig utan vi låg och tryckte på typ 4 500 varv (varvräknaren är lite trasig men motorn varvade aldrig ur) i 10 knop med full gas.

Verkar inte vara vatten i båten.

Vad är fel..?

Mycket tacksam för svar!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Säkert vatten i skrovet(dubbelbotten?)

finns tydligen exemplar som spruckit i botten vid trailning vilket tyder på dålig kvalitet.

Redigerad av Ivan65

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för svaret!

Hur kollar jag det? Finns en lucka längst bak på båten där det rinner vatten till från övriga båten och där är det tomt på vatten.

Kan jag tömma dubbelskrovet på nåt sätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ingen riktig koll på hur just den modellen är konstruerad men om du tar upp båten på trailer så borde det märkas och höras när du vickar på den, alternativt kan man ta upp ett hål långt bak på durken och länsa ut vattnet och sen försluta med en plugg, fast först måste du ta reda på varför och var vattnet isåfall kommer in!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Ivan65 säger:

Säkert vatten i skrovet(dubbelbotten?)

finns tydligen exemplar som spruckit i botten vid trailning vilket tyder på dålig kvalitet.

Är nog snarare bristfällig inställning av trailerns rullar som åstadkommer detta, än båtens kvalite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mkt möjligt men då borde fler fabrikat än Ryds vara kända för det, men vad vet jag kanske bara gällde vissa årsmodeller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På en Ryds av den årsmodellen bör det sitta en dyvika i skrovet. Det har det gjort på de tre rydsbåtar jag ägt av äldre årgång än din. Ta upp och kolla vad som rinner ut. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...