Annis 0 Postad 9 Juni , 2017 Hej och hjälp! Har lite frågor angående propelleraxeln på en nidelv 24. Köpte den förra sommaren å då slog axeln mot röret som går ner mot cutleslagret, det var bara på ett specifikt varvtal det hände. Startade motorn på land för en vecka sedan å det lät för jävligt, axeln slog mot röret på alla möjliga varvtal. Frågorna lyder: Vibrerar det mer när båten står på land? Röret som axeln ligger i är det vatten fyllt när båten är i sjön eller är det cutlesslagret som gör så att det inte läcker in vatten i båten? Vad kan det va för fel ? Axeln är för övrigt rak. Är så jävla dålig på sånt här. / Annis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 9 Juni , 2017 Hej och välkommen! Du har mitt favoritproblem, axeln "klonkar" i hylsan. Tar dina frågor först så jag inte glömmer dom. Nej det vibrerar inte mer på land, men endel av vibrationerna försvinner ut i vattnet när båten ligger i. Röret axelhylsan är vattenfylld när båten ligger i sjön. cutlesslagret smörjs och kyls av sjövattnet. Det som håller vattnet på utsidan av båten är axeltätningen som sitter på hylsan där du ser axeln komma in i båten. Nu till klonket; Bra att du fortfarande är på land då tätningen måste lossas, jag förmodar att de har en mässingsklump fäst med en ca. decimeterlång gummislang inne i båten där axeln kommer in. Lossa den bakre slangklammern och skjut fram mot motorn hela klumpen med slang och allt, (nu är det en fördel att vara på land, då sjön nu har fritt tillträde till insidan av båten) förmodligen ser du nu att axeln inte ligger mitt i röret. Nu lossar du kopplingshalvorna som förbinder backslaget med axeln så att axel och motor är fria från varandra. Såga eller tälj till ett antal träkilar som du kilar upp axeln så att den kommer i centrum av hylsröret så precist som du kan, förmodligen upptäcker du nu att motorn är alldeles för låg, kanske flera centimetrar. Du måste nu justera upp motorn så att den linjerar med axeln, är det en äldre VP brukar de främre motorkuddarna vara förtorkade och hårda och de bakre brukar vara mer eller mindre i upplösningstillstånd pga. gammal olja o dylikt, byt i så fall motorkuddarna till nya, vilket ger en positiv effekt på vibrationerna. Denna uppriktning måste vara så precis så att om du håller ihop kopplingshalvorna med handen ska ett 0,1 millimeters bladmått inte gå att få in mellan flänsarna någonstans. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Annis 0 Postad 12 Juni , 2017 Tack för svaren. Stämmer bra med att axeln inte är centrerad i röret den ligger alldeles för högt. Röck ut axeln på den å skicka den på koll, vill bara vara säker att den inte är lite krökt (men tror knappast det). Borde inte glipan mellan röret å axeln vara större på ovansidan? eller kan motorkuddarna växa ( svälla) känns bara så konstigt att det är större glapp under axeln. Fråga om motorkuddarna, hitta ett par på nätet å då stod det att de kuddarna skulle sitta akter på motorn är det olika fram å bak? Var köper ni era kuddar från? Motor VP MD2B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 12 Juni , 2017 Din axel ser misshandlad ut, ser ut som någon gått på med en rörtång just där tätningen ska vara. Lossa de fyra insexskruvarna som fäster axelkopplingen mot backslaget och kolla om du får någon springa i överkant på kopplingen, i så fall kan du höja framkant på motorn. Är springan lika runt om måste hela motorn sänkas. Man kan se i färgen att stävbeslaget kanske suttit en bit högre tidigare, kanske går att lossa och höja lite. Fixa lite bilder på gummikuddarna och tätningen för propelleraxeln. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Annis 0 Postad 1 Augusti , 2017 (redigerade) Hej igen och tack för svar, tillbaka nu efter lite semester och en månads kronisk huvudvärk. Fick tillbaka axeln och de påstod att den felade 4tiondelar har ingen aning om det är mycket eller ej. (EJ åtgärdad) Jag har lossat axelkopplingen mot backslaget och mätt med bladmått, när jag hade 1mm under i glipa så hade jag 1.75mm upptill. Tänkte om jag skulle investera i 4 nya motorkuddar. Är det lika kuddar fram och bak? Passa dem här? https://www.skruvat.se/batdelar/Gummikuddsats-P347479.aspx https://www.skruvat.se/batdelar/Gummikuddsats-P347479.aspx Redigerad 1 Augusti , 2017 av Annis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 2 Augusti , 2017 Börjar bakifrån, Din axeltätning är den bästa som för närvarande finns på marknaden! Och med den kan du glömma vad jag skrev om misshandlad axel. Dina gummikuddar ser ganska fina ut, gott om plats mellan fästet och plåtkåpan som sitter om, vid "sackade" kuddar går plåten ner mot fästet. Byte i nuläget är inte aktuellt, enligt mig. 0,75 millimeters avvikelse på motstående sida, toleransen är 0,1 millimeter eller mindre, här har du lite att jobba med. Axeln uppmätt men inte riktad, var detta hos någon seriös firma? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Annis 0 Postad 2 Augusti , 2017 En bekant tog med axeln till sitt jobb och en på hans firma hade kollat den men han gick på semester så den blev aldrig riktad, ja jag upplever dem som väldigt seriösa. Ska motorn brickas upp i framkant å axeln riktas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 2 Augusti , 2017 Ja maskinen ska höjas i framkant, tills du har max 0,1 millimeters skillnad mellan motstående sidor på kopplingsflänsarna. Sedan kan det bli nödvändigt att höja eller sänka hela maskinen (lika tjocka brickor tas bort eller läggs till under samtliga fötter) för att den ska komma i rätt höjd när axeln ligger mitt i hylsröret. Ganska mycket pill men är du nogran vinner du mycket på gången. Ok då förstår jag hur det ligger till med axeln, att bara mäta ger ju ingenting. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Annis 0 Postad 6 Augusti , 2017 Gjord brickor för att skimsa upp motorn fram, å när jag lyfte motorn så såg jag att gängan under kuddarna hade gått av så det blir att byta kuddarna i alla fall När man ska beställa nya kuddar så står det alltid att de passar till original nr xxxxxxx hur tar jag reda på var det är för original nr på motorkuddar till nidelv24 MD2B? Och hur vet jag om det är hårda eller mjuka kuddar jag ska ha (ljungel av varianter jag blir yr i skallen) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 1 013 Postad 6 Augusti , 2017 Numret som menas är nog motornumret. Motorfästena på MD-2B ändrades från ett visst nummer. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser