Gå till innehåll
torsdag 05 juni 2025
forgus31

Rostfri skruv i aluminium har fastnat

Rekommendera Poster

Gäst Wille

Forgus. Man gör så gott man kan! Jag kör lastbil i yrket och man stöter på problem emellanåt och oftast finns det ingen att fråga till råds. Då är det bara till att tippa hytten och försöka själv. Att Sonax kan fungera är jag (nästan) övertygad om, frågan hur man får ner det till oxiden överlåter jag åt dig att lista ut. /Wille

post-1958-1394234407,3664_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oxalsyra löser oxiderad aluminium. Finns på apoteket. Definitivt värt ett försök i ditt sökande på ett mirakelmedel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst LC

Hej, Mantågstöttorna i Rostfritt som sitter i Aluminiumfötter bör isoleras med tunn tape. Skruvarna bör fettas med kopparpasta. Det använder segelmakarna på förstagsprofiler. Lycka till. LC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror på det här med tejp. Även om det blir oxid som tränger så borde det gå lite lättare att lossa med tejpen som glidmedel. Sen så kan man kanske få tejpen att täta också liksom även fettet. Men koppar på aluminium? Aluminium offrar till rostfritt som offrar till koppar. Skulle tro att det kan vara lika effektivt med ett tätande vattenfast hårt fett eller kanske Sika som man oftast har till hands. När det gäller att lossa skruvarna har det legat nere ett tag för segling. Lovar återkomma och tackar alla så länge för allt intresse för mitt lilla problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tackar för de senaste men inte sista (hoppas jag) tipsen. Det blir en trevlig samling detta. Jag ser framför mig en samling flaskor i en stor hög och mig själv på en stege med borrmaskin och [KUR]borrar[/KUR] bort alla skruvar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur fungerar det med att använda Alu-pasta istället för Koppar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Jag tittar förbi din brygga Forgus31 så får vi se vad vi kan göra åt dina skruvade problem.:-) /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst skruven som är lös

hej köp ny båt jag tror det blir biligare snart :-nojd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Zeke

Rostfritt och aluminium, hur var det nu med metallernas inbördes ordning som under vattnet leder till galvanism. Värt och försöka med vattenbegjutning och koppla en svag batteriladdare till metallerna ett par dagar för att se om det börjar hända något. Är nästan säker på att aluminium börjar fräta och kanske räcker det då med slagskruvmejseln. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänkte också det men vid motståndsmätning är det så nära noll man kan komma! Faktiskt ganska underligt. Jag trodde oxid alltid var en dålig ledare. Det kanske kunde gå med mycket låg spänning men hög ström. Det kan vara så att oxiden inte lagt sig över hela gängan utan skruven har galvanisk kontakt direkt med aluminumet på några ställen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag skaffat mig en halv meter räl som mothåll. Den väger väl 10 kg och blir ett bra mothåll till höstens knackningsövningar - kylsprejande, värmande, och andra elektrolysande idéer. Avslutas kanske med borrning efter aluminiumoxid framåt kvällskvisten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi kan väl samlas runt båten i höst, lämpligen efter en Skagentur med nyfournerat i kölsvinet. Wille står först i kön. Mitt skruvade intresse verkar ju delas med flera!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ska ni få höra vilka hjältedåd Wille utfört idag. Efter en segling i det vackra vädret framhärdade Wille att vi skulle värma, kyla och banka på mina skruvar. Sagt och gjort. Wille vandrade till sin båt och hämtade liten gasbrännare, CRC kylspray/rostlösare och slagskruvmejsel. Med en hammare som mothåll och en att banka med satte vi igång. Värma, kyla banka. Värma, banka. Värma banka. Kyla. Banka. Värma extra mycket, banka. Skruven såg ut att ha vridit sig någon grad. När vi värmde på skruven verkade inte värmen sprida sig till aluminiumklumpen och relingslisten i aluminium. Det går alltså utmärkt att värma på skruven utan att plasten tar skada. Jag kände på aluminiumlisten ung en cm från den heta skruven men metallen var sval. Efter ung trekvart hade skruven vridit sig ett varv och började gå lättare. Efter ytterligare en massa hårda slag hade skruven vridit sig två varv och gick att skruva för hand med slagmejseln. En ros till Wille som var så idog och till Sarnblad m.fl. som visste från början hur man skulle bete sig. Jag ber om överseende för min sturighet att framhärda med kemilösningar. Alltså! Värma och slå på slagmejsel. Ha ett bra mothåll. Ju bättre mothåll (tungt) dess hårdare slag och tyngre hammre kan man använda. Kommer att ta alla skruvare i höst efter att hon kommit upp på land. Metoden är också oförstörande vilket eftersträvades. Möjligen kan nya skruvar anskaffas. Tack Wille!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Anders Nilsson

Hej!

Var köpte du salpetersyran någonstans? Bara lite nyfiken... 1.gif 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte väteperoxiden och salpetersyran i en färgaffär i Göteborg. På Linnégatan inte långt från Järntorget. Kommer inte ihåg namnet på butiken men den ligger på vänster sida på Linnégatan om man kommer från Järntorget. En välsorterad färgaffär har sådana här kemikalier. Sådana affärer som inte bara har en mängd färgburkar utan grundsubstanser för att blanda själv. Nu gick det inte att gå förbi den jobbiga värma-banka-metoden vad jag kan förstå så ett tungt mothåll, en kraftig slagskruvmejsel, (man slår sönder slagskruvmejslar som har huvud av mjukjärn, jag är skyldig Wille en ny sådan) en liten gasbrännare eller varmluftspistol och kanske en kylspray med rostlösare är vad som ska ingå i utrustningen. Nitro säger att man ska ha tålamod. Det är nog det viktigaste! Envishet är en dygd har man hört. Den devisen går hem i de flesta väder. Kan meddela att stöttorna klarat regn och överbrytande sjö denna sommar. I våras la jag en fin sträng med Sikaflex längs hela relingslisten och runt alla stöttor plus alla vantgenomföringar genom däck. Helt torrt i kölsvinet denna sommar. Bra för luftfuktigheten i båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Wille

Hallå Bosse, hur gick det med seglingen dagen efter våran tur? Jag ska segla upp till Marstrand på söndag med ett par kamrater. Ska vi slå följe? /Wille

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det blev en fin introduktion av segelsporten för mina släktingar. Vädret var mycket vackert. Möjligen lite svag vind. Till helgen blir det kanske en segling lite längre sträcka möjligen. Få se om vi orkar över till Danmark eller Norge. Har inte kollat vädret men ibland kan det blåsa bra från rätt håll och då frestar det att gå lite längre sträckor. Brukar bli Skagen! Vi kan väl höras vid! Inte fel med Marstrand heller! Är inte klar på besättning än men sonen är med i alla fall. Vi sticker i så fall fredag kväll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om grundläggande kunskaper om metallers egenskaper finns hos båtkonstruktörer så hade ovanstående elände undvikits. Motsatsen till att skruvar inte går att lossa är de båtkonstruktörer som är så enfaldigt korkade att de använder plåtskruv direkt i glasfiberarmerad plast. Då är problemet inte att kunna lossa skruvarna, de lossnar själva.

Kika på nästa båtmässa så ser ni hur många korkade lösningar det finns på helt nya båtar trots att det sedan 1000-tals år varit salt i havsvattnet och att inget dramatiskt hänt med glasfiberarmerad plast.

Njut sedan åt alla korrekt konstruerade båtar där man tagit hänsyn till motsvarande.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill man slippa problemen med fastärgade rostfria skruvar i aluminium, använd tefgel. Efter lång utprovning på de produkter vi utvecklar på jobbet, (bla på produkter som monteras längs saltade vägar, kuster, mm) har det medlet visat sig vara bäst. En nackdel tål att påpekas; medlet tenderar att hamna över allt och det är inte lätt att tvätta bort...

/Uffe

Tefgel säljs i Sverige av bla http://www.curt-nyberg.se/ se http://www.curt-nyberg.se/tefgel.pdf för info.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ett billigt och effektivt medel som löser aluminiumoxid. Använd kaustik soda löst i varmt vatten. Kaustik soda finns i kemikalieaffärer och användes väl mest till att rensa i täpta avloppsrör (med långsiktigt förödande verkan).

Tänk på att den starka sodan även löser eloxiden på skenor mm. och skyddsglasögon och gummihanskar är ett måste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

en bra lösningsmedel för aluminiumoxide är ren glykol det tar tid men funka jätte bra säkert om man vill rengöra motordelar.

monteringen av rostfritt sruv ska man göra med keramisk fet till exempel

KERALUB och genomgående skruv kan lägga sikaflex i mellan så att det blir vatten och lufttät.

Herman

Hape-metalworks.com

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska kolla skruvarna jag satte gängtejp på nästa gång om jag kommer ihåg. Nu har det snart gått 5 år och skruvarna borde ha fastnat lite om inte gängtejpsmetoden funkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...