Gå till innehåll
tisdag 17 februari 2026
Chrillew

Vator 14r -val av elmotor

Rekommendera Poster

Hej!

Har en vator 14r med en 15hk 4t, men jag får den inte att gå nog sakta på trollingfart har provat 9" stigning går för fort ändå och då får jag inte heller upp båten på plan.

Så jag går i tankar på elmotor för trollingen, och kollat lite på endura max 55, kommer den orka dra denna båt med 2-3pers ?

Grovt räknat fullastad: båt180 + (3pers)240 + utombordare/bensin 80 + övrig utrustning 30kg? = 530kg. Säg cirka 600 som max om de är en långtur. Räknat Utan batterier.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

55lbs duger gott. Bara fråga om hur mycket batteri du har. Skall du trolla över 1,5 knop behöver du mycket batteri.... Jag rekomenderar drivankare för att få ner farten istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej,ja drivankare kanske skulle vara något men om jag inte minns helt galet så gick den ca 4 knop på tomgång om inte 5-6 enligt garmin GPS. Går det bromsa så mycket?

Jasså de krävs så mycket kräm för å kunna dra 1-2knop. Kanske inte är å tänka på elmotor då, men skulle vara riktigt gött å slippa motor ljudet ibland.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inga problem att bromsa ner från 5-6 knop till under en knop med drivankare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter bra, men hur många timmar tror du man kan köra med 2x 80ah batterier å en fart på 1-2knop?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...