pentaracer 49 Postad 17 Maj , 2005 Hejsan svejsan alla Jag har knåpat ihop en mojäng som gör att jag kan centrera en propeller längs en axel som jag sedan kan lägga i 4 lager för att hitta om propllern är i balans. Jag kan säga att ingen av mina propellrar var i balans. Nån som har någon ide om hur man kan gå vidare för att få proppelrn i balans ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MickeF 22 Postad 17 Maj , 2005 Smart!! Det enda jag kan komma på är att viktjustera proppen via slipning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 18 Maj , 2005 Statisk balansering gör du genom att slipa lite på det tyngsta bladet tills propellern ligger still i alla lägen. Dynamisk balansering (i likhet med ett bildäck) brukar man inte behöva göra på en propeller då massan inte är så utbredd i längdledd. Hydrodynamisk balansering gör man genom att kontrollera stigningen på respektive blad vid olika radier samt gemon att kontrollera att geometrin (area och bladprofil) är lika för samtliga blad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 18 Maj , 2005 Intressant Orsaken till att jag har gjort manicken är att den ena propellern inte gick att använda eftersom hela båten skakade. Så det är kanske Statisk balansering jag skall göra ? Jag är mest ute efter att skona lager i drevet Just den proppelern som det var mycket obalans i väger mycket mer på en sida, det känns som om att fila skulle ta bort en stor del av bladet. Kan man sätta dit tyngder vid navet ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 18 Maj , 2005 Hej är det inte bättre att skicka proppelern till en som kan. Riwall i sjötorp vid vänern är duktiga på sånt http://home.swipnet.se/riwall/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 18 Maj , 2005 Tackar, jag har letat efter nån hur länge som helst ! Men nu när jag ändå har byggt en manick ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 18 Maj , 2005 jo det förstår jag men det krävs bra mätistrument för att mäta och det ser du på deras hemsida Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 18 Maj , 2005 Jo fast det enda problemet jag egentligen har är att tyngdpunkten inte ligger i centrum av axeln axiellt. Jag ska inte mäta bladvinklar eller dylikt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst laxoring Postad 18 Maj , 2005 Hej igen dom fixar nog det mesta ävet ditt problem :-tackar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 19 Maj , 2005 Precis! statisk ballansaering bör du göra och manicken är det du behöver. När du slipar skall du ta bort material från sug- eller trycksida. Lämna kanterna på bladen så att du inte ändrar bladarean. Det går utmärkt att ballansera själv om man har manicken. Jag har tom ballanserat helt nya propellrar för att jaga knop mm. Tyngder vid navet är svårt bla därför att ju närmare navet du går desto mindre påverkan har tyngden för ballanseringen. Jfr hävstångsprincipen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser