Gå till innehåll
söndag 28 april 2024

Rekommendera Poster

Hej, 

 

Jag köpte en gammal Sea Ray SRV180 som jag har renoverat under vintern. I båten satt en rostig gammal AQ 145 som jag också har renoverat ganska grundligt. 

 

Nu försöker jag få på min nya kamrem. Jag har fått på den som den ska mot alla riktmärken, men när jag testar att dra runt motorn för hand ett varv stämmer inte riktmärkena längre, utan remmens riktmärken hamnar ett par kuggar fel i förhållande till kuggarna. 

 

Jag har hållit på hela dagen med detta och jag blir inte klok på elendet! Någon som har en aning om vad jag gör för fel?

 

Jag vill tillägga att jag är novis på motorer men försöker förkovra mig så mycket jag kan. 

 

Mer info om min renovering här: http://searay180srv.tumblr.com

 

Mvh

Philip

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märkena behöver inte hamna på samma ställe varvet efter, de är enbart för att du ska få vevaxeln och kamaxeln i rätt förhållande till varandra. Det viktiga är ju att det inte sker någon förskjutning dem emellan vilket det ju omöjligt kan bli om inte remmen rappar över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Så ska det vara.   Märkningen är ju bara för att ställa kam vev fördelare sinsemellan i rätt gradtal remmen har egentligen inget med det att göra men vrider du ett flertal varv kommer förhållandena med remmen även upprepa sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad bra! Tack för snabbt svar. En annan sak. Rotorn i fördelaren står något framför markeringen som den ska peka mot. Ca 5-10 grader. Är det möjligt att den är inställd så? Vad jag har läst mig till så ska den alltid peka mot märket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte så detaljerade kunskaper om din motor men markeringen torde vara mer av typen grov utgångspunkt. Sedan får du ställa tändningen med strob.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...