Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Gäst SJ

Trasig skruv i plasten

Rekommendera Poster

Gäst SJ

När jag demonterade mina genuavinschar i höstas upptäckte jag att en av skruvarna gått av och att en del satt kvar i plasten. Är det någon som har ett bra tips på hur jag fixar det problemet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! När det är fråga om plast är det nema problema. Vill du ge mig lite mer info! Kommer du åt på insidan? Samt behöver du ha bort det som sitter i plasten samt hur mycket täcker vinchen (utanför skruvhålet)? hälsn/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tvermoes

Hej! Menar du att winschen satt med skruv i däcket, inte en genomgående bult? Har skruven/bulten gått av är det troligen för klent dimensionerat. Återkom gärna, vad är det för båt? -Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Tvermoes

Hej igen! Kom inte på det förrän idag när jag såg Sarnblads kommentar om pluggborr: köp en sats skruvutdragare (kallas vanvördigt även grispitt) så borde du kunna få upp skruvarna. Funkar även med 80-åriga bronsskruvar i gammal ek. Dock undrar jag fortfarande hur dine skruvar/bultar satt och vad du har för båt, sådant här borde inte hända. -Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst SJ

Båten är en IF från -72. Orginal genuavinsch sitter med fyra träskruv i plasten. Inte genomgånde bult alltså. En av dem var av, vilket uppdagades när jag tog lös vinscharna i höstas. Den har sannolikt gått av när tidigare ägare dragit skruven (för hårt). Tack för tipsen! /SJ

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när du ändå har loss vincharna sätter du väl genomgående eller? Sten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...