bhemac 2 864 Postad 27 April , 2017 Eftersom jag måste dra om slangarna till skittanken så börja jag fundera lite bla att byta ut befintlig RF-tank mot en större i polyeten. Anledningen är at förutom att få mer kapacitet även få en plattare tank (den ligger i stuven) också få en tank som inte börjar läcka om ett par år (jag vet inte åldern på bef tank). En 70 eller 82 lit Diabolo-tank är klart anständiga i pris (från drygt 1400kr). Det finns re anslutningar: 25/38mm från toa, 25/38mm för tömning och 19/25 för avlufning. Inlopp 25mm från eltoa, 25 mm avluftning. 38mm för tömning, däck så klart. Men så har jag en 38mm diafragmapump för nödtömning. Jag har de som satt tömningspumpen mellan tank och däckstömning. Men hur bra fungerar det? Det är också en nackdel om tömningspumpen beckar ihop, det kan vara skönt att då kunna sugtömma. Alternativet är ett T-rör på slangen mellan tank och däck. Men vad tycker pumpen om det? Utloppet kommer att sitta ovan vattenlinjen men ska ändå ha en ventil. Måste den stängas när jag sugtömmer? Jag kan ju sätt en genomföring till i tanken och koppla tömningspumpen dit men problemtet är detsamma, vad tycker den om baksuget? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 2 232 Postad 27 April , 2017 Med 25 mm avluftningsslang så blir undertrycket i tanken inte så stort. Backventilerna i pumpen bör klara av det undertrycket. När du sugtömmer så är det rätt måttlig volym/tidsenhet så länge du har bajs o vatten i tanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 5 000 Postad 27 April , 2017 T-rör mellan tank och däcksgenomföring har funkat bra för oss sedan 2012. Avluftningen är en 3 m lång 10 mm slang, eller kanske 12 mm. Ventilen för nödtömning är alltid stängd, utom vid nöd. Nöd inträffar sällan, men det händer. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 864 Postad 28 April , 2017 Det jag konstaterade är att diafragmapumpens backventiler är sk jokerentiler som troligen inte är så bra på undertryck. Men har man överbordventilen stängd när man sugtömmer så bör det inte bli något problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinMick 87 Postad 28 April , 2017 Måste klicka upp tråden för att få reda på om du a) "tänkte" i största allmänhet, funderade på olika slags tankar, eller c) hade någon fråga om fyrsamhället på ön Tankar utanför Karleby här på östra sidan viken. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser