Gå till innehåll
söndag 28 april 2024
Jocke_Lundgren

Koppla in multi battery isolator

Rekommendera Poster

Hej!

När jag tig ur batterierna för byte behövde jag ta loss en del kablar. Lyckades missa att märka upp de tre röda till batterisolatorn. På anslutningarna står det 1,2 och A. Ska A vara till generatorn? Hur vet jag vilken ska mot 1 resp 2?

 

Tack på förhand!

 

/ Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att korrekt kunna svara på din fråga behver vi ju veta vad det är för slags batteriseparator du har?

Kanske en bild?

 

Men det är lätt att gissa att "A" betyder alternator, alltså växelstrmsgenerator på engelska.

1 kan ju vara anslutningen till startbatteriet och 2 till förbrukarbatteriet, men som sagt en gissning eller ett antagande.

 

Berätta vad din batteriseparator heter så kan man ju alldid googla fram nån bruksanvisning eller kopplingsschema.

..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en sure power multi battery isolator 1202. Googlade och det är som vi trodde. Hur vet jag vad som är start 1 och förbrukning 2. Ser ut som om allt är ihopkopplat...

 

Det är de två batterierna till vänster som har kablar till isolatorn. Misstänker att det vänstra är start eftersom det går en grov kabel från det till på/av vredet för "engine/moteur".

 

Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ja du kan ju alltid prova att koppla loss pluskabeln från det ena batteriet och sedan veida om tändningsnyckeln, om startmotorn drar är det ju inte det bortkopplade batteriet som är till startmotorn och vice versa.

 

Ok, jag inbillar mig att anslutning "1" har en högre prioritet och laddar anslutet batteri först, och att "2" kommer i andra hand, och att man därför skall koppla startbatteriet till ettan, men det är inte säkert det stämmer. Dom här separatorerna innehåller ju två rätt så kraftiga dioder, i princip, som då skall fördela laddningsströmmen till de båda batteribaknarna utan att strömmen flyter mellan batteribankarna.

Så egentligen har det antagligen ingen betydelse till vilka batterier du kopplar till de olika anslutningarna. Bara det att "A" är inkomande från generatorn.

..

post-89760-45234_thumb.jpeg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...