Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
Fredde73

Oljeläckage tamd41

Rekommendera Poster

Hej en liten fundering, har ett litet oljesläpp mellan backslag och motor, tror det rör sig om packning från motorn där backslaget går in. Backslaget är nyrenoverat o provtryckt så inget läckage där, vid tio timmars körning kommer det som mest 1,5 cl som jag fångat upp när jag lagt behållare under. Vad säger expertisen om detta, kanske inte är hela världen? Tanken har kommit att det kanske varit så under flera år då jag vid säsongens slut brukar få upp några dl vatten med lite olja på ytan från kölsvinet. Men jag upptäckte detta i samband med backslags uttag och renovering av detta, motorn är en tamd 41.

 

Hej en liten fundering, har ett litet oljesläpp mellan backslag och motor, tror det rör sig om packning från motorn där backslaget går in. Backslaget är nyrenoverat o provtryckt så inget läckage där, vid tio timmars körning kommer det som mest 1,5 cl som jag fångat upp när jag lagt behållare under. Vad säger expertisen om detta, kanske inte är hela världen? Tanken har kommit att det kanske varit så under flera år då jag vid säsongens slut brukar få upp några dl vatten med lite olja på ytan från kölsvinet. Men jag upptäckte detta i samband med backslags uttag och renovering av detta, motorn är en tamd 41b med hs1 backslag.

Redigerad av Fredde73

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen är det bakre vevaxeltätningen som läcker. Det kan ju också vara så att det är läckage på något annat ställe, och oljan rinner via trågkanten och hamnar i motorns bakkant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förmodligen är det bakre vevaxeltätningen som läcker. Det kan ju också vara så att det är läckage på något annat ställe, och oljan rinner via trågkanten och hamnar i motorns bakkant.

 

Behöver motorn lyftas för byte av bakre vevaxeltätning, bör det göras eller kan man leva med det lilla läckaget som blir, tror efter hel säsong ca 50 tim så kommer det ca 5-6 cl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på hur det ser ut i båten. Backlslaget och svänghjulet måste bort. Om läckaget inte blir värre går det ju att leva med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2016-09-18 vid 07:29 skrev Rollen:

Det beror lite på hur det ser ut i båten. Backlslaget och svänghjulet måste bort. Om läckaget inte blir värre går det ju att leva med.

Ok, gammal tråd men samma ämne!

 

Jag skall byta min vevaxeltätning nu i vinter då den läcker. 

De beskrivningar jag tittat i, pentas verkstadshandböcker, så monteras den nya packboxen innan svänghjulskåpan monteras på blocket, behöver jag tänka på något särskilt vid Montage av packboxen när svänghjulskåpan sitter på plats? Ser att penta skickar med siliconfett till packboxen som skall smörjas mot vevaxel och kåpan. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen kant som tätningsringen stoppar mot, så man får vara försiktig så att man inte trycker in den för långt.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här verktyget gjorde jag en gång i tiden för att montera tätningsringen. Man drar skruvarna lite i taget i vevaxeln så trycks tätningsringen in rakt och lagom långt med kåpan på plats.

IMG_2146[1].JPG

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rollen:

Det här verktyget gjorde jag en gång i tiden för att montera tätningsringen. Man drar skruvarna lite i taget i vevaxeln så trycks tätningsringen in rakt och lagom långt med kåpan på plats.

IMG_2146[1].JPG

Toppengrej, skall anamma denna ide🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ny fundering efter ha kommit en bit på väg.

Är det skadligt att nyttja en muttermaskin för att lossa bultarna till svänghjulet? Känns lite lurigt!

Jag har ingen "Plunsch" eller som det heter egentligen, 884 895-4 Låstapp för svänghjul, men tänkte tillverka något provisoriskt. Det är lite svår att få tillräckligt med kraft med de "normala" arbetsställningarna man har vid båt-meck!

20231024_145624 minskad.jpg

20231024_150803 minskad.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...