Gå till innehåll
onsdag 22 juli 2026
Krulle

Trasig startmotor Evinrude oceanpro 115.

Rekommendera Poster

Har en gammal fjordling med en Evinrude 115 från 1997 på.

Har i en dryg månad upplevt att startmotorn gått tungt, trodde det berodde på att batteriet varit dåligt, så har haft med mig ett reserv hela tiden.

Men tidigare idag så va det färdigåkt, startmotorn gick knappt runt, för långsamt för att motorn inte skulle gå igång så blev att ringa efter bogsering...

Antar att ngt lager or ngt har havererat totalt då startmotorn blev väldigt varm efter mitt försök att få igång den.

Är det ngt som går att renovera tror ni? Eller är det bara att beställa en ny?

Och hur går man tillväga för att demontera den?

Ser ut som att man måste demontera en hel del?

Behövs några specialverktyg?

Vore mycket tacksam för tips och råd.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tagit bort startmotorn nu, den fungerar felfritt.

Så nu lutar det att det är solenoiden.

När jag rev bort alla kablar till startmotor samt solenoid kunde jag inte dokumentera med bilder då batteriet i mobilen va slut :/

Så skulle behöva hjälp med hur dom ska vara kopplade. Sen antar jag bara man kan koppla förbi solenoiden för att se om det är den det är fel på?

Tack på förhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bifogar en bild.

2 stora kablar plus samt jord från batteriet.

2 mindre plus samt jord, ser inte vart dom går, det är de 4 till höger.

Sedan i mitten plus samt jord som går in i kabelpiskan som går upp till tändspolarna.

Sen sist men inte minst till höger en jord som går upp till "databoxen"

Finns ju 3 olika ställen allt kan sitta på, soledoiden höger / vänster samt jordpunkten på startmotorn.

Jobbigt att ha så värdelöst minne :/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Krulle skrev: Antar att ngt lager or ngt har havererat totalt då startmotorn blev väldigt varm efter mitt försök att få igång den.
Det är de elektriska lindningarna som lätt överhettas ifall man hänger på nyckeln för länge. Går startmotorn dessutom långsamt blir strömstyrkan jättehög, beroende på orsak kanske hela faktor tio högre än när startmotorn snurrar upp i varv normalt. Lagren påverkas rimligen inte.
[Att strömmen blir så hög beror på att en snurrande startmotor "motgenererar" vilket i praktiken innebär att strömstyrkan sänks till den avsedda. Kylningen av lindningens koppartråd är avsiktligt liten, startmotorer skall ju normalt bara jobba korta pass med lång avsvalning emellan. Koppartråden är lackisolerad, vid kärvande trög startmotor höjs tempen okontrollerat snabbt! Lacken smälter då och kortslutningar kan uppstå, eller så brinner koppartråden helt sonika av. Trådens ändar kan även i avbrunnet tillstånd fortfarande ge halvkass kontakt. (Tror "hop-pressen" i fogen hos en avbruten lindningstråd totalt sett minskar genom värmeutvidgning, har i.a.f. haft två dynastarter vars laddning funkade ganska exakt 14 minuter efter avfärd från hemmahamn? Nästan som en klocka, uppenbarligen måste det vara värmen från bensinaren som ansamlades i dynan, och ihop med mitt regelbundna sätt att gasa från hemmahamnen blev det nästan löjligt övertydligt. Laddningen lade av precis innan segelsättning, varenda gång. :-)]

Är det ngt som går att renovera tror ni? Eller är det bara att beställa en ny?
Ifall lindningen är "bränd" så är det inget man lindar loss och byter. Alternativet "ny" känns vettigt.
Tagit bort startmotorn nu, den fungerar felfritt.
Mja, hur vet du det? Har du provat dess prestanda under belastning, vridmoment etc? (Helst också i något deltest värmt hela startmotorn för att utesluta krångel vid återstart med riktigt het utbordare, kan som sagt bli värmeberoende sporadiska fel efter allvarlig överhettning?
Så nu lutar det att det är solenoiden.
Den kan också ha överhettats om du hängt på nyckeln för länge. Blir kanske i lindrigare fall bara småsår i dess kontaktytor. [Varje litet småsår ger högre resistans, särskilt om såren i den ena kontaktarmen inte passar exakt i den andra kontaktarmens sår. En mikroskopisk upphöjning i den ena måste passa exakt i den andras nersänkning. Annars stiger resistansen snabbt från tillåtna milliohm, effektutveckling smälter en olycklig dag ihop kontakterna på känt maner.]
Blev långt, men summasumarum: Betraktar efter din beskrivning både startmotor och solenoid i ditt fall som "brända" och opålitliga? Kolla naturligtvis också att din Evinrude inte är trögare än normalt att dra runt, exempelvis att inte starmotorns kuggar klättrar på svänghjulets kuggkrans.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag monterat tillbaka alla igen.

Första försöket, den gick runt jättelätt och hoppade igång så fint.

Stängde av och testade igen, då lika segt som innan och den orkade knappt runt.

Nu varierade det helt från gång till gång.

Testade även att koppla förbi soledoiden genom att koppla en kabel mellan båda sidor, ingen skillnad :/

Redigerad av Krulle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...