Gå till innehåll
fredag 26 juni 2026
DanielCW

Köpa Buster (L?)

Rekommendera Poster

Hej

Jag har precis blivit medlem här på maringuiden för att kunna få lite bra info om ett kommande båtköp och mer förstås.

Det jag funderar över är en Buster L av något äldre modell (typ 1998 - 2005) med en lika gammal motor, 50 hk verkar vara standard mer eller mindre vilket är ok. Budgeten är på runt 100 tkr. 

Jag har läst lite på diverse forum, både här på maringuiden och andra men har inte hittat någon nyare tråd som svarar på mina nybörjarfrågor.

Jag har hittat några, oftast lite äldre, inlägg om att Buster L skulle vara felkonstruerad. Någon har skrivit att den tar in vatten (i fören) i lite grövre sjö.

Är det någon som kan verifiera eller dementera detta?

Jag läste också om att äldre Buster har nitad botten och de nyare har helsvetsad botten, vet någon från vilken årsmodell detta gäller? Gäller det alla Buster eller bara vissa specifika märken? Spontant känns väl helsvetsad botten bättre, eller?

Buster L kommer ibland med dubbelpulpet, är det enkelt att montera bort "passagerarpulpeten" om man nu vill det av någon anledning?

Är det något annat som jag behöver tänka på? Jag är som sagt nybörjare när det gäller Buster (och aluminiumbåtar överhuvudtaget). Jag har varit segelbåtsägare under 12-15 år så jag är dock inte ny på sjön, även fast det var för ca 15 år sedan!

Tack på förhand

Daniel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv en Buster M -98 som är samma generation och något kortare. Den modellen anses bättre än L av en del pga att den i vissa situationer anses ha bättre sjöegenskaper.

Jag skriver anses pga att långt ifrån alla verkar tycka det och jag har svårt att se en så stor tillverkare som Buster skulle gör en katastrofal konstruktion.

Jag är extremt nöjd med min Buster. Jag har en Yamaha F50 på och båten går bra och väldigt billigt. Den drar under halvlitern i 20-22 knop. Sjöegenskaperna är bra för sin storlek och underhållet är minimalt.

Jag har för mig att det var nångång tidigt 90-tal som de började helsvetsa alla. Generationen som är aktuell här är i alla fall svetsad.

Summerat är det en bra båt och själv har jag hellre en M än L, då den är smidigare och snabbare. Utrymmesmässigt verkar det inte vara någon större skillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...