Gå till innehåll
fredag 29 augusti 2025
byholmen

Kyler någon sekund

Rekommendera Poster

Har nu fått igång min Chrysler 60 Hk (-75) men den kyler bara någon sekund efter varje start. Det är inte någon riktig stråle men ändock skapligt rikligt vattensprutande. Impellern var inte ny men kändes mjuk och oskadad när jag monterade den. Jag har fått tips om att rensa i röret, jag har försökt med det men tycker samtidigt att det inte borde vara det när det trots allt kommer vatten vid start. Vad ska jag titta efter när jag demonterar den igen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En impeller är så billig jämfört med motorras pga av värme, så skruvar du isär igen så byt impellern!

Det syns inte alltid på en impeller om den är dålig men har den tappat spänsten så tappar den pumpförmågan fort och även om det sprutar lite vatten så är det inte alls samma mängd kylvatten som den lyckas trycka igenom motorn och kylkanalerna. 

Kolla också att den kilen som håller i och låser impellern på motoraxeln sitter korrekt monterad annars kan man få det fenomenet att impellern snurrar med några få varv med motoraxeln (ser ut som den fungerar) och sen gör vattnet att friktionen minskar och impellern inte snurrar med axeln och kylningen upphör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...