Gå till innehåll
fredag 26 september 2025
Gäst Skalman

Oljud i SX drev

Rekommendera Poster

Gäst Skalman

Har en fundering om fler upptäckt oljud i sitt sx drev. Jag fick efter många om och men mitt skadade drev utbytt till ett nytt sx drev 2003. Det nya drevet låter lite konstigt.Om jag varvar upp till 2000 varv på tomgång så uppkommer ett knackande ljud.(bara på tomgång). Har haft mycke diskutioner med Volvo Penta om detta och fick till svar att det var ett ljud som efter min påpekan har hittats i fler drev men är inget fel. Nu har jag kört under 2004 och inte funderat så mycket mer, men så slog det mig att lägga det här som en fråga. Intressant om fler upptäckt något.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag förstår rätt så låter det när du varvar motorn utan att ha någon växel i. Det kan vara torsionsvängingar i drivlinan som uppkommer vid vissa varvtal när drevet är obelastat. Ljudet kan komma från kopplingen på svänghjulet, drivknutarna eller från någon av kuggväxlarna. Får jag gissa så tror jag ljudet kommer från en kuggväxel när kugghjulen klapprar lite på kuggspelet. (Det skulle även kunna vara växelkonan som ligger och vibrerar men det är knappast troligt.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Tommy Edlund

Det låter inte omöjligt. Det är fullt acceptabelt när man får ett svar. Jag hade min båt hos en auktoriserade Vp återförsäljare hela sommaren 2003 för undersökning och utredning efterssom de sa att det inte var normalt men men...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Värt att kolla upp. Förändras det vid sväng så kan det ju vara så. I vilket fall som helst kolla upp det. Annars så kan det bli dyrt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...