Gå till innehåll
lördag 27 april 2024
nybom

BEP Skiljerelä till bogpropeller

Rekommendera Poster

Har en fabriksmonterad bogpropeller på en Uttern D77 som vi köpte ett år begagnad i våras.

Allt fungerade fint till en början men sedan lade bogproppen av. Det visade sig att batteriet var slut (11,56V) och efter att jag mätt så upptäckte jag att ingen laddning nådde fram till batteriet...

Ringde och pratade med Marinan som förklarade hur det hela fungerade och att det kunde vara fel på skiljerelät.

Innan jag lämnade in båten (garanti kvar), tänkte jag titta lite själv först. Skruvade loss relät för att kunna mäta på inkommade ström, inget där heller så det var antagligen inte fel på relät. Hittade till slut att matningen fram till fören inte var kopplad på startbatteriet  :o , antagligen hade Marinan missat detta efter vinterförvaringen.

 

Det sitter startbatteri och förbrukning i aktern med ett skiljerelä emellan och ett batteri i fören till bogproppen kopplat på startbatteriet med ett BEP DVSR skiljerelä emellan.

 

Nu till min första fråga. Marinan påstod att skiljerelät såg till att använda bogpropellerns batteri som förbrukningsbatteri tills det kommer ner till viss nivå då det isoleras. När jag läser instruktionen till detta skiljerelät kommer jag fram till en annan slutsats. Nämligen att skiljerelät ser till att ladda batteriet i fören när spänningen överstiger 13.4 V och isolerar det när spänningen understiger 12.8 V (dvs. så fort motorn stängs av). Detta upplägg borde innebära att batteriet i fören aldrig kommer att användas till förbrukning? Tänker jag rätt och Marinan fel?

 

Min andra fråga. Eftersom batteriet inte fick laddning så har jag kört slut på det, hur mycket skada har batteriet tagit av att bli helt tomt en gång? Skall jag kräva nytt batteri av Marinan?

 

Ingen expert på detta, ganska ny på så pass (för mig) "avancerad" båt elektronik. Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När skiljereläet är tillslaget tillåts ju strömmen passera dess kontakter åt båda hållen, så om jag nu inte helt missförstår dig har både du och marinan rätt.

 

Alltså, om nu allt hade varit rättkopplat, så förbrukar ju bogpropellern ström från både sitt eget och förbrukarbatteriet när motorn/generaton laddar.

Men då du troligtvis bara har en rätt så klen kabel mellan bogprop.batteriet och övriga systemet kommer det inte flyta så där jättemycket ström den vägen.

 

När generaton inte laddar, bryts skiljereläets kontaktgrupp och om du då kör bogisen tar den ström från enbart sitt eget batteri.

 

Sedan kan jag ju tycka att bogprpellrar skall belasta startbatteriet och inte förbrukningsbatteriet, ävensom det finns ett separat bogpropeller batteri i kretsen.

 

Det bästa sättet att testa ett batteri i mitt tycke, är att använda en sådan där belastningstestare, en voltmeter med ett litet motstånd (det fysiska måttet är "jättestort" men med bara 1-2 ohm) med hög kapacitet, man mäter under belastning och tid, voltmetern visar pedagogiskt, "bra", "behöver laddas" eller "dåligt", det senare betyder "hopplöst fall, lämna till blyåtervinningen".

 

Man du kan också ladda över natten, sedan koppla detta batteri som startbatteri och se om det orkar dra runt motorn någon längre stund.

 

Du verkar ju ha en bra relation till marinan, och om du kan bevisa att det var felkopplat så borde ju firman kunna kompensera dig på något vis, kan man ju tycka.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...